Dansk detailhandel har stor succes i udlandet.
Detailhandelen har internationaliseret sig, og forbrugere i de nye markeder har penge til forbrug, lyder det fra ekspert.Danske kæder nåede i 2011 op på 9.118 butikker i udlandet, så der siden 2007 er åbnet 1.414 nye butikker udenlands svarende til en vækst på 18,4 procent. Det skriver Dansk Handelsblad ifølge Business.dk.
Til sammenlignet har udenlandske kæder betydelig mindre succes i Danmark. Fra 2007 til 2011 åbnede 86 nye udenlandske butikker svarende til en fremgang på 3,4 procent. Der var i 2011 2.626 udenlandske butikker i Danmark.
Henning Bahr, adm. direktør for Retail Institute Scandinavia, siger, at de danske kæder har god næse for at spotte udenlandske markeder med et potentiale for salg og vækst.
”Der er nogle brancher i detailhandelen, som har internationaliseret sig, og der er forbrugere i de nye markeder, der har penge til forbrug. I flere år har vi fået produceret varer i Kina og solgt dem herhjemme, men nu vender kæderne det om og sælger også varerne til forbrugerne derude,” siger han.
Kilde: Business.dk