Danmark har opskriften på den moderne supermodel
Det er et faktum, at modellernes sundhed altid har været et omstridt emne, men nu har tonen fået en ny positiv klang.Det er et faktum at modellernes sundhed altid har været et omstridt emne, men nu har tonen fået en ny positiv klang.
“Modellernes kropsmål har fyldt mindre i medierne denne og sidste modeuge. Det skyldes, at vi har lagt meget arbejde i at forbedre forholdene for modellerne,” sådan lød nogle af, den administrerende direktør hos Danish Fashion Institute, Eva Kruses ord ved den indledende pressekonference onsdag formiddag i modeugen.
”Vi vil signalere, at modeindustrien ikke leder efter piger der sulter, og vi ser hele tiden på, hvordan vi kan gøre endnu mere for at fremme et sundt look,” uddyber den administrerende direktør.
Og når Eva Kruse siger ”vi”, hentyder hun til det etiske charter, som Danish Fashion Institute formulerede med Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser i 2007, og som for nyligt er blevet opdateret til nogle mere udførlige retningslinjer for modelbranchen. Blandt andet er det blevet vedtaget at pigerne skal være minimum 16 år ved Københavns modeuge.
360 graders løsning
De selvsamme retningslinjer har modelbureauet 2PM taget til sig. Med et ønske om at skubbe til designerne, casterne, beslutningstagerne og hele branchen generelt har 2PM, som de eneste i Danmark, udviklet et gennemtestet modelakademi under navnet ”2PM Academy”, hvor modellerne bliver uddannet og forberedt på livet som model.
”Det er en 360 graders løsning, vi giver modellerne med seminarer om kostvejledning, motion og en coach, der lærer dem forskellen på selvtillid og selvværd, samt hvor man finder glæde og professionalisme,” forklarer Peter Damgaard, der er ejer og administrerende direktør hos 2PM.
”Det er de nye supermodeller,” tilføjer han med et smil.
Akademiet har mødepligt når modellerne allerede som 14-15 årige bliver opdaget, og skal trænes op. Det er nemlig ifølge Peter Damgaard modelbureauets opgave at være på forkant med de udfordringer, modellerne kan risikere at møde undervejs.
”Der var et kæmpe behov for at lære modellerne at kommunikere og forstå branchen, og samtidig holde sig fit for fight på den rigtige måde,” fortæller Peter Damgaard.
Dansk målestok
For at vende tilbage til Eva Kruses ord om at fremme et sundt look, er det netop der arbejdet begynder for den internationale modebranche. Det er nemlig skønhedsidealet, der skal forbedres, og det er, ifølge Peter Damgaard, Danmark som skal vise vejen frem.
”Vi vil være forrest og være på front med alle de her tiltag, og derfor skal vi som branche stå sammen og vise udlandet, at det her er den danske målestok, så det gælder om at få alle danske bureauer om bord” forklarer Peter Damgaard og afslutter
”Når kunderne kommer til mig, og fortæller, at vores piger stråler af velvære, har det faste blik og håndtryk, gør det mig pavestolt, for det er netop der, jeg ved, at alt vores arbejde har en effekt.”
Billede: 2PM