Modeugens Aktører: Kopenhagen Fur
For Patrizia Venturelli, kommerciel direktør hos Kopenhagen Fur, er modeugen en mulighed for at få et indblik i markedssituationen.Når modeugen løber af stablen summer branchen af liv. Men mange har brugt flere måneder på at forberede de intense modeuger, der for mange er årets højdepunkt. I serien Modeugens Aktører møder vi en række forskellige mennesker, der alle arbejder professionelt med modeugen.
For Patrizia Venturelli, kommerciel direktør hos Kopenhagen Fur og en af bagkvinderne bag det nye brand Oh! by Kopenhagen Fur, er modeugen en mulighed for at få et indblik i markedssituationen. Det udnyttes til at netværke, tage temperaturen på branchen – og holde godt øje med de nye talenter fra designskolerne.
Hvordan forbereder du dig til CFW?
Når man er en del af branchen, er man mere eller mindre tidligt informeret om, hvilke brands der deltager i modeugen. Jeg checker dog alligevel copenhagenfashionweek.com, som giver et godt overblik over de forskellige aktiviteter, deltagende brands, messer m.m.
Det er vigtigt for mig, at jeg ikke skal tage mig af alt for meget andet i modeugens dage, da jeg ellers ikke kan nå at se alt det, jeg skal se. Jeg er altid også meget glad for at bruge de forskellige app’s som de forskellige aktører laver.
Hvordan deltager du i CFW?
Jeg udvælger, hvilke shows jeg skal se og deler dem i ”need to” og ”nice to”. Hvis jeg ikke kan nå nogle af de vigtige shows, sikrer jeg mig, at en af mine kollegaer deltager, så jeg kan få en udførlig feedback. Jeg går også gerne på messerne. Jeg ser på varerne, men bruger meget tid på at tale med designere og forretningsfolk. Under modeugen samles alle de vigtige danske og mange af de udenlandske modeaktører i København og det giver en fantastisk mulighed for at fornemme markedet. Vi taler om alt fra designtrends og -tendenser til markedsudvikling, finansiering, sourcing, produktion og salg.
Hvordan ser dine dage ud under selve CFW?
Det er uden tvivl en meget travl periode, hvor der stort set ikke er noget tid til familien eller privatliv. Kørsel og tid skal planlægges nøje. Jeg starter tit med modeugens relaterede events om morgenen og fortsætter indtil sent om aftenen. Hvis det kan lade sig gøre, tager jeg ind på kontoret for at checke mails og tage korte møder, men det er ret svært. Spisepauser er en udfordring og det bliver tit til en sandwich i bilen. Hvis vi har egne aktiviteter såsom udstillinger eller shows, er der meget koordinering der skal foregå ”on the go”, da mange medarbejdere og eksterne samarbejdspartnere skal yde en fælles indsats.
Hvad forventer du at få ud af CFW?
Jeg glæder mig til at se, hvad andre modeaktører har at tilbyde den kommende sæson og jeg regner også med, at få et godt indblik i markedssituationen generelt. Til efteråret lancerer vi vores nye brand Oh! by Kopenhagen Fur, så jeg forventer også at kunne fortælle om det til kollegaer og samarbejdspartnere i branchen. Det er vildt spændende for os, men også for Danmark, at vi snart lancerer et nyt dansk high-end brand, der skal være med til at fremme dansk og nordisk design i hele verden.
Jeg ser frem til at se skolernes shows: Kopenhagen Fur har i mange år haft et godt samarbejde med alle de danske designskoler og jeg glæder mig til at se, hvad de nye talenter kan. Så kan jeg sammen med mine kollegaer vurdere, om der er nogen, vi måske kan arbejde med i fremtiden. Min personlige ambition er at skabe vækst og arbejdspladser og så vidt som muligt i Danmark og i Europa. Det har vi brug for. Specielt de unge har brug for noget at se frem til; de har brug for håbet om at kunne leve af deres arbejde og passion.
Hvad ser du mest frem til?
Der er mange spændende ting på programmet og rigtig mange dygtige designere. Jeg ser som sagt meget frem til skolernes shows, men glæder mig også meget til blandt andet Anne Sofie Madsens fantastiske geometrier og Jesper Høvrings fine håndværk.
Har du nogle særlige rutiner eller ting du skal nå?
Nej. Jeg er mere til konstant optimering af processer end til rutiner. Derfor forsøger jeg hele tiden at blive bedre til at bruge min tid og nå flere af de spændende events, som modeugen tilbyder.
Hvad betyder modeugen for dig som professionel?
Modeugerne er en vigtig del af modesystemet. De knytter designere og modehuse sammen med pressen og modeproducenter med indkøbere. De er derfor vigtige spidsperioder i et modebrands årlige kalender. Mange ting skal gøres færdige inden modeugen, men det er det hårde arbejde, der foregår mellem ugerne, som flytter branche og virksomheder. Modeugernes synlighed i pressen giver et patineret billede af branchen, som er meget vigtigt for at skabe opmærksomhed omkring nyhedsværdien i kollektionerne, men man skal ikke tage fejl af det: realiteten er hårdt arbejde og høj tempo hele året igennem. Det er ikke nemt altid at være et trin foran, at tilbyde markedet det nye og til den rigtige pris og kvalitet, mens man måler sig med de andre aktører i branchen. Konkurrence, samarbejde og gensidig inspiration karakteriserer denne branche til en måske højere grad end andre på grund af udviklingens hastighed. Modeugen er et vigtigt værktøj for alle i branchen til at måle os i forhold til andre, blive inspireret og lære nye måder at gøre tingene på. Derfor skal vi være der med øjne og ører klar til at modtage masser af nye input.
Har du nogen sjove anekdoter/sjove oplevelser i forbindelse med modeugen? Ting du husker særligt tilbage på?
Min første modeuge som en professionel del af branchen. Dengang var jeg nystartet Innovationsdirektør hos Dansk Tekstil og Beklædning, nu Dansk Mode & Textil. En aften tog jeg bussen sammen med en række journalister. Jeg fik en rigtig god uformel snak med en kvindelig modejournalist, som var meget overrasket over, at jeg var med i bussen og løb fra et show til det andet. Som ny i branchen var jeg i gang med at lære hvor ekstremt kompetente og specialiserede modejournalister er og hvor hårdt deres arbejde rent faktisk er i de dage, hvor der er modeuge.
At se på og følge med i de mange tusinde af forskellige ting og så at kunne forklare alt det til almindelige forbrugere på en nem og forståelig måde er en meget vigtig opgave. Det er også med til at oliere hjulene i modebranchen og sikre, at de nye varer og brands når hele vejen hen til forbrugernes bevidsthed.