Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Soulland: Synlighed på hovedmarkederne er afgørende

Ansættelsen af PR-bureauet Agentur V er led i en større strategisk plan, der skal sørge for synlighed på brandets vigtigste markeder.
Ansættelsen af PR-bureauet Agentur V er led i en større strategisk plan, der skal sørge for synlighed på brandets vigtigste markeder.

Det danske herremærke Soulland har oplevet et par succesrige år. Både på det danske hjemmemarked og på de udenlandske markeder er der vækstet, ligesom Soulland har lavet både modefrimærke og de officielle gaver til det danske EU-formandskab.

Tidligere på året indgik Soulland så et samarbejde med PR-bureauet Agentur V – og det er en helt bevidst strategisk overvejelse.

”Vores strategi er at være synligt til stede på vores hovedmarkeder – altså have agent eller sælger, være på messe, lave events og lave samarbejder med og være tilgængelige for vores forhandlere,” siger Jacob Kampp-Berliner, adm. direktør i Soulland, til FashionForum.dk.

Netop på det punkt er samarbejdet med Agentur V blevet en prioritet for brandet, der tidligere tog sig af presse og PR internt i virksomheden. Men i takt med at Soulland er vokset, er forespørgslen efter udlån og presse ditto.

”Vi har haft møder med en række PR-firmaer men endte med Agentur V. For det første fordi vi har en rigtig god kemi med dem, for det andet fordi de er strategisk placeret med showrooms i København, Berlin og New York – og det er i god tråd med vores hovedmarkeder,” fortæller direktøren, der også står for at sælge kollektionerne.

Bevidst holdt tilbage
Soullands hovedmarkeder er Nordamerika, Nordeuropa og Japan – og netop her skal der fokuseres skarpt.

”Vi skal have de bedste kunder i storbyerne. Vi er et lille firma – vi er gået fra at sove hos vennerne, når vi var på salgstur til at arbejde med nogle af de største retailers og have efterspørgsel fra rigtig mange,” siger Jacob Kampp-Berliner, der peger på, at det har en stor betydning for, hvordan man kan møde sine kunder.

For selvom forhandlerne kræver en anden behandling nu, skal det stadig være sjovt og udfordrende at være Soulland.

”Vi har bevidst holdt lidt tilbage med at tage for mange nye markeder op, fordi vi vil have de helt rigtige samarbejdspartnere og kunne give et nyt marked det, der behøves af energi og tilstedeværelse.”

Nye markeder
Men der er nu alligevel lidt udvidelse i posen, når det kommer til at manifestere sig på en række nye markeder.

”Til SS13 starter vi op med nye agenter i Norge og Storbritannien. Til AW13-kollektionen åbner vi så op for to agenturer mere. Storbritannien, Benelux og Tyskland er markeder, vi forventer meget af de næste par år,” oplyser Soulland-direktøren, der ejer brandet sammen med designer og grundlægger Silas Adler, og også går efter vækst over nettet.

”Vi har holdt vores tal flot og er vokset på de dele af kollektionen, vi har ønsket – som fx skokollektionen, der virkelig er gået godt. Derfor har vi blandt andet ansat en produktionsansvarlig og åbnet op for større webshops som Asos og Revolve,” fortæller han, og påpeger at Soulland i 2012 også har åbnet webshop selv.

”Vi satser meget på udviklingen af vores egen webshop. Der ser vi et enormt potentiale. Både salgsmæssigt, men også for at kunne kommunikere direkte til vores købere,” afslutter Jacob Kampp-Berliner.

Foto: Soulland (Silas Adler og Jacob Kampp-Berliner).