Susanne Rützou: Bæredygtigt betyder ikke kedeligt
Der er mange materialer og mange muligheder. Og derfor behøver bæredygtighed ikke munde ud i kedeligt design. Det er budskabet fra Susanne Rützou.Der er mange materialer og mange muligheder. Og derfor behøver bæredygtighed ikke munde ud i kedeligt design. Det er budskabet fra Susanne Rützou, designer bag brandet Rützou, efter hun ved Copenhagen Fashion Summit vandt topmødets designkonkurrence.
”Det var en sjov og spændende proces. Vi var så heldige at have et stort udvalg af materialer, så det gav mange muligheder,” siger Susanne Rützou til FashionForum.dk og forklarer om selve processen:
”Vi lavede prints med te, som blev til smukke, sære formationer. Vi understregede, at bæredygtighed ikke betyder kedeligt design ved at lave feminine, florlette designs,” siger hun.
Brandet skulle nemlig stille med to forskellige designs til konkurrencen. For Susanne Rützou blev det til en luftig kjole, hvor der blev arbejdet med draperinger, mens det andet sæt trak på både maskuline og feminine referencer og bestod af sorte taftbukser kombineret med en top i silkechiffon.
[[addon]]
Vi har en forpligtigelse
Men en ting er en designkonkurrence med fokus på bæredygtighed. Noget andet er, hvordan brandet tænker bæredygtigt i dagligdagen.
”Vi har en stor interesse for og forpligtigelse til bæredygtighed, og vi anvender det i det omfang, vi kan. Men vi må også erkende, at det er rigtig svært at leve fuldt ud op til, når man er en virksomhed af vores størrelse,” siger Susanne Rützou.
Men netop der kunne Copenhagen Fashion Summit faktisk hjælpe med at udbrede processen, mener designeren, der på topmødet blev bekræftet i, at den Code of Conduct som NICE (Nordic Initiative Clean and Ethical, red.) har udviklet i samarbejde med FN’s program Global Compact er et godt, konkret værktøj.
”Vi kan konkret sikre, at vores producenter lever op til FN’s charter samt til Global Compacts Code of Conduct – både for at sikre den enkelte medarbejders arbejdsforhold, men også for at sikre, at der tages hensyn til miljøet inden for de nedfældede regler og retningslinjer,” fortæller hun.
Oplysende konference
Dermed peger hun på Copenhagen Fashion Summit, der fungerede som en god inspirator og gav lejlighed til at indhente ny viden.
”Vi tager en masse oplysende og inspirerende viden med hjem men er også blevet bekræftet i den store opgave, der ligger foran os som virksomhed og som branche, hvis vi ønsker at være bæredygtige,” siger hun og glæder sig afsluttende over dens afslutning, hvor Susanne Rützou blev udnævnt som vinder af designkonkurrencen.
”Det var en dejlig afrunding på et spændende projekt.”
Billeder: Susanne Rützous vinder-looks fra designkonkurrencen