Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Youth Fashion Summit: Bæredygtigheden samler os

Der hersker en intens determination hos de hundrede designstuderende, der i dagens anledning har indtaget en del af omgivelserne hos Mærsk på Esplanaden i København
Der hersker en intens determination hos de hundrede designstuderende, der i dagens anledning har indtaget en del af omgivelserne hos Mærsk på Esplanaden i København

Der hersker en intens determination hos de hundrede designstuderende, der i dagens anledning har indtaget en del af omgivelserne hos Mærsk på Esplanaden i København.

Og det er til at forstå. Igennem en workshop på blot tre timer skal studerende fra 15 forskellige skoler rundt omkring i Europa nemlig have forhandlet bæredygtige løsninger og anbefalinger på plads. Anbefalingerne skal efterfølgende videregives til branchen ved Copenhagen Fashion Summit, der afholdes i Operaen.

Workshoppen, der går under navnet ”Youth Fashion Summit”, har netop til formål at give den grønne stafet videre til den yngre generation, og samtidig give dem mulighed for at afprøve deres egne bæredygtige teorier.

”Det skal være lige så let at købe bæredygtighed, som det er at købe en kop kaffe på Starbucks,” fastsætter en determineret Peter Ingwersen, som er en af tovholderne på workshoppen og kreativ direktør hos Day til daglig, til FashionForum.dk.

Og de europæiske studerende er alle fokuserede på sammen at finde de ”lette” løsninger, der skal gøre fremtidens bæredygtighed til en lige så naturlig del af hverdagen.  

Ifølge Coco Noordervliet, en masterstuderende i ”Fashion and Environment” fra London College Of Fashion, findes der en fælles ånd trods de kulturelle forskelle.

”Der er delte meninger, og mange af os kommer også fra forskellige designuddannelser, men det er spændende at opdage den fællesfølelse, det bæredygtige aspekt bringer frem i os alle,” fortæller Coco Noordervliet, som selv har en mere forretningsorienteret baggrund, til FashionForum.dk.

De studerende er delt ud på forskellige hold med hver sit ”C”, der enten står for Consumer Solutions, Cost, Communication, Consultation, Civil Society og Coolness.

Coco Noordervliet præsenterer for Coolness-holdet, hvor opgaven går ud på at gøre bæredygtighed cool i forbrugerens øjne:     

”Det handler om at få designeren med i den strategiske proces, så følger forbrugeren” forklarer hun kort i sine fem minutters præsentationstid, hvis publikum tæller et panel bestående af Eva Kruse, Klima- og energiminister Martin Lidegaard, Marko Matysik fra Vogue, Kai Margrander fra Glamour, Giorgio Pace fra V-Magazine, Søren Stig Nielsen, som er senior direktør hos Mærsk og Nick Main, Global Leader hos Deloitte.

”Det er et privilegium at få lov til at få indflydelse på vores egen fremtid,” fortæller Coco Noordervliet afslutningsvis.