H&M & Røde Kors tager imod kundernes brugte tøj
I forbindelse med Copenhagen Fashion Summit har H&M’s kunder mulighed for at donere deres brugte H&M-tøj til Røde Kors.I forbindelse med Copenhagen Fashion Summit d. 3. maj har H&M og Røde Kors indgået et samarbejde. Fra d. 1.-3. maj har H&M’s kunder mulighed for at donere deres brugte H&M-tøj til Røde Kors.
H&M-medarbejdere og frivillige fra Røde Kors vil stå klar til at modtage brugt H&M-tøj i butikken på Amagertorv i København. Donationerne går til Røde Kors, og tøjet sendes enten direkte til katastrofeområder eller bliver solgt i Røde Kors’ genbrugsbutikker, hvorefter indtægterne bruges på hjælpearbejde for udsatte mennesker rundt om i verden.
”Vi er rigtig glade for vores langvarige samarbejde med Røde Kors. Da vi samarbejder med Copenhagen Fashion Summit 2012 ønsker vi at kommunikere budskabet om social ansvarlighed til vores kunder. Vi håber, at rigtig mange kunder vil komme forbi butikken og donere deres brugte tøj – og dermed gøre deres for at mindske belastningen af miljøet samtidig med, at de støtter en god sag,” lyder det fra Christel Friis-Mikkelsen, H&M’s danske direktør, i en pressemeddelelse.
Brug naturens ressourcer ansvarligt
I følge pressemeddelelsen handler det nemlig om, at man skal bruge naturens ressourcer ansvarligt. Her lyder det nemlig, at:
”genbrug af tøj og materialer er en måde, hvorpå vi kan reducere vores påvirkning af miljøet. Derfor opfordrer vi også vores kunder til at donere deres brugte tøj, da det både forlænger tøjets levetid og dermed mindsker belastningen af miljøet, og samtidig støtter en god sag. Som tak for donationen giver H&M et tilgodebevis på 25 kr. pr. afleveret pose tøj, som kan bruges i alle danske H&M-butikker."
Men ikke kun det indleverede tøj går til Røde Kors. Fem designstuderende fra Designskolen Kolding vil nemlig hver udvælge enkelte stykker tøj, som de skal redesigne. Tøjet bliver efterfølgende solgt, og også disse midler går til Røde Kors.
”Røde Kors’ arbejde handler i høj grad om at give håb til dem, der intet har. Tøj, der ellers ville blive smidt ud, tjener penge til verdens udsatte i Røde Kors-butikkerne. Det er genbrug, der gør en forskel. Derfor er vi taknemmelige for samarbejdet med H&M, der sætter fokus på betydningen af genbrug og skaffer tøj til vores butikker og hjælpearbejde. Og vi takker de H&M-kunder, der bakker op om det gode initiativ,” siger Ann-Christin Lystrup, konsulent i Røde Kors.
Initiativet er en del af et langvarigt samarbejde med Røde Kors, og det er første gang at H&M tilbyder sine danske kunder at donere deres brugte tøj i butikken.