Tremånedersresultat fra H&M skuffer analytikerne
H & M sælger stadig mere, men den svenske modetøjsdetailgigant fik dog en skuffende indtjening i første kvartal. Det skriver epn.dk.
H & M sælger stadig mere, men den svenske modetøjsdetailgigant fik dog en skuffende indtjening i første kvartal. Det skriver epn.dk.
Det blev til en omsætningsvækst på 13 pct. til 27,8 mia. skr. i første kvartal, hvilket er helt på linje med analytikernes forventninger på 27,8 mia. skr. Det blev til en organisk vækst (like-for-like) på 3 pct.
Koncernen fik et overskud på 2,74 mia. skr., hvilket er klart mindre end analytikernes forventninger på 2,99 mia. skr., fremgår det af en artikel på epn.dk.
H&M bruttomarginal 55,8 pct. i 1. kvartal, hvor analytikerne havde ventet en bruttomarginal på 57,5 pct.
Omkostninger er øgede
Koncernen skriver, at indtjeningen er ramt af øgede indkøbsomkostninger i form af højere tekstilpriser.
En analytiker bemærker over for Aktiefokus, at han vurderer, at skuffelsen på indtjeningsmarginalen i højere grad skyldes Hennes & Mauritz’ aggressive rabatpolitik. Yderligere nævner han, at der er et par positive punkt med marts salget samt at lagrene er bragt ned på et mere sundt niveau, og at det tyder ifølge epn.dk på at selskabet har solgt godt ud af kollektionen.
Hennes & Mauritz venter, at 275 nye butikker i helåret 2011/12. Koncernen vil i efteråret 2012 åbne sit online salg i USA. Hennes & Mauritz har oplevet en samlet salgsvækst på 22 pct. i marts (1.-27.), hvor analytikerne havde ventet en vækst i omegnen 13 pct.
Kilde: epn.dk.