Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Kampen mod nettet: Undgå at din butik bliver et dyrt udstillingsvindue

Det er ikke længere kun en hypotetisk frygt. Næ, der er som fysisk butiksdrivende bestemt grund til at tage truslen fra nettet alvorligt.
Det er ikke længere kun en hypotetisk frygt. Næ, der er som fysisk butiksdrivende bestemt grund til at tage truslen fra nettet alvorligt.

Det er ikke længere kun en hypotetisk frygt. Næ, der er som fysisk butiksdrivende bestemt grund til at tage truslen fra nettet alvorligt. 

I USA har Amazon.com, web-giganten der i fjor omsatte for intet mindre end 48 mia. dollar (og dermed er USA’s absolut tungeste internetspiller med en omsætning, der er ca. fire gange større end andenpladsens, Staples.com), lanceret en mobil-app, der giver dig mulighed for på stedet, at:
 
1. Scanne stregkoden på en given vare i en fysisk butik
2. Sammenligne prisen på varen i butikken med prisen på samme vare på Amazon.com
3. Med få klik købe varen og få den leveret til din hjemmeadresse
 
Skønt det stadig er de færreste webbutikker, der er lige så veludstyrede som Amazon.com, er app’en ikke desto mindre et tydeligt tegn på, at man som fysisk butik med de udgifter, der nu engang er til husleje og butikspersonale, står over for lidt af en udfordring, idet man pludselig skal konkurrere på pris selv når kunderne står i din butik og har bestemt sig for at købe en bestemt bluse.
 
Heldigvis giver Stefan Schmidt, der er vicedirektør i retailkonsulentvirksomheden Hybris, og som FashionForum.dk mødte ved World Retail Congress 2011, fire forslag til, hvordan du undgår, at din butik ender som et meget dyrt udstillingsvindue for internethandlen. Stefan Schmidt driver også sammen med kollegaen Kees de Vos bloggen Agile Commerce, hvor du kan læse meget mere om multichannel-retail.
 
Tilslut dig multichanneling
”Kunderne vil have det hele. Både fordelene ved den fysiske butik, fx personlig service og muligheden for at røre ved produkterne, og ved den digitale – produktanmeldelser og uddybet information.
 
Dine kunder aner intet om de forskellige salgskanaler (mobilsalg, netsalg, fysisk salg), så du bliver nødt til at omfavne samtlige kanaler for ikke at miste kunderne. Spørgsmålet er ikke, hvordan man bliver førstevalget på nettet eller i den fysiske handel, men hvordan du bliver førstevalget per se.”
 
Gentænk din mobilstrategi
”Mobilhandel er kommet for at blive,” understreger Stefan Schmidt. Han mener derfor, at det er vigtigt, at du som butiksdrivende også er tilstede på mobilplatformen.
 
”For mig at se kan en ekstensiv mobilstrategi faktisk være alt, hvad der kræves, for at konkurrere mod Amazon. Hvis de scanner din produktstregkode og så ryger til din hjemmeside med omfattende information og prisgennemsigtighed, så vælger kunderne, i min optik, ofte bekvemmelighed frem for lav pris.”
 
Omdefiner den rolle, din fysiske butik skal spille
”Butikkens rolle ændrer sig. Måske skal den være et test- og læringscenter. Måske tilbyder butikken kun de produkter, der omsættes flest af, mens resten af porteføljen kan bestilles virtuelt,” foreslår Stefan Schmidt.

 

”Kunderne er ikke kun på udkig efter hurtige handler og slagtilbud. Shopping er stadig en meget social oplevelse som kan suppleres med mobil- og onlineshopping, men sandsynligvis ikke erstattes.”
 
”Måske skal dine butikker være mindre, hvilket reducerer de operative omkostninger, mens du stadig kan tilbyde samme varelager via mobil- og onlineforretning.” 
 
Hold dig tæt på dine venner – men endnu tættere på dine fjender
”Måske synes du, de store internetspillere som Amazon er dine fjender, men det er værd at overveje, om ikke netop de store kan hjælpe dig fremad,” siger vicedirektøren og fortsætter:
 
”Ved også at sætte dine ting til salg via Amazon, dukker du pludselig op i de søgeresultater, de formidler. Lad da dem gøre en del af arbejdet.”
 
Stefan Schmidt slutter med at fortælle, at selvom Amazon er en stor spiller i dag, er det slet ikke sikkert, det i fremtiden tegner sig ligesådan: 
 
”Situationen i retailverdenen i dag er lidt den samme, som den var i musikindustrien i slutningen af 1990’erne. Hvem skulle dengang have troet, at Apple ville blive en dominerende spiller inden for musikdistribution? Det er nu, man skal agere.”