Benetton klar med ny kontroversiel kampagne
United Colors of Benetton har med en kontroversiel fotokampagne søsat UNHATE Foundation, der skal sætte fokus på tolerance frem for had. Kort fortalt.
I 2007 lancerede United Colors of Benetton en kontroversiel kampagne med den anorektiske model Isabelle Caro foran kameraet. Også både AIDS og racisme har været fokuspunkter i kampagner fra det italienske modehus, og nu gør de det igen. Forarger, altså.
United Colors of Benetton har nemlig søsat UNHATE Foundation, en fond, der gennem blandt andet verdensomspændende kommunikationskampagner skal sætte fokus på tolerance frem for had. Kort fortalt.
En værdig utopi
”Mens global kærlighed stadig er en utopi – om end en værdig utopi – er invitationen til at holde op med at hade og bekæmpe en kultur bygget på had et ambitiøst men realistisk mål,” siger Alessandro Benetton, der er direktør for Benetton Group.
Et af de første initiativer, der – som det sig hør og bør når det handler om Benetton – allerede har skabt overskrifter over hele verden, er en reklamekampagne med manipulerede fotos af verdensledere i hede kys.
Kærlige manipulerede kys
Blandt andet låser præsident for Folkerepublikken Kina Hu Jintao læber med USA’s præsident Barrack Obama. Tysklands Angela Merkel med Frankrigs Nicolas Sarkozy, den palæstinensiske præsident Mahmoud Abbas med Israels premierminister Benjamin Netanyahu – og i et kærligt manipuleret kys, der var for kontroversielt, og som Benetton Group allerede har trukket tilbage med en undskyldning, så man endog den katolske kirkes overhoved pave Benedikt XVI og Ahmed Mohamed El-Tayeb, der er muslimsk imam ved Al-Azhar-moskeen i Kairo.
”Det er symboler på forsoning – med et strejf af ironisk håb og konstruktiv provokation – der forhåbentlig kan stimulere til refleksion over, hvordan politik, tro og ideer – selv når de er forskelligartede og gensidigt modstridende – kan føre til dialog,” lyder det fra Benetton Group.
Global Unhate Day
Men fonden har ikke udelukkende tænkt sig at lægge navn til kontroversielle reklamer. Ligeledes lanceres nemlig en international Unhate Day (hvilken dato, den kommer til at ligge, forlyder der intet om), hvor der i 50 byer over hele verden lanceres events, der skal gå den gode sags tjeneste.
Også de fysiske symboler tages i brug: Der bliver nemlig bygget en Unhate Dove, en fire meter lang skulptur af en due – vel at mærke udført af genbrugt ammunition, kugler brugt i krig – der med et budskab om tolerance doneres til et land, der for nyligt har stået i en voldsom konflikt.
”Det (fonden, red.) passer perfekt sammen med Benettons værdier og historie. Benetton har gentagne gange valgt sociale anliggender og aktivt promoveret humanitære formål, der ellers ikke var blevet kommunikeret globalt. Ved at ghøre det, har vi skabt mening og værdi omkring brandet og skabt en varig dialog med verdensbefolkningen,” slutter Alessandro Benetton.
Se mere om UNHATE Foundation, inklusiv alle kampagnebillederne, her.
Foto: UNHATE Foundation / Benetton Group