Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Intelligente tekstiler - fremtiden er her nu

De findes allerede, kjolen der bliver mere og mere gennemsigtig, desto tættere du kommer på din partner, og jakken der automatisk bliver varmere, når vejret bliver koldere.
De findes allerede, kjolen der bliver mere og mere gennemsigtig, desto tættere du kommer på din partner, og jakken der automatisk bliver varmere, når vejret bliver koldere.

De findes allerede, møbelstofferne der kan rengøre sig selv, kjolen der bliver mere og mere gennemsigtig, desto tættere du kommer på din partner, og jakken der automatisk bliver varmere, når vejret bliver koldere. Men hvordan får flere brugere adgang – endsige kendskab – til de intelligente tekstiler?

Fremtidens muligheder
Det spørgsmål var til debat, da 45 internationale eksperter i foråret mødtes til et todagesseminar på TEKOs Videncenter for Intelligente Tekstiler. Her blev fremtidens muligheder diskuteret, tillige med hvordan alt det, vi allerede ved om intelligente tekstiler bedst muligt integreres i hverdagen.

Og forventningerne til fremtiden er høje, understreger Hanne Troels Jensen, leder af Videncenter for Intelligente Tekstiler, i en rapport der flankerede forårets seminar:

”Det er ikke længere nok, at den nye kjole eller vinterfrakke eller det nye møbelstof har det rigtige design og matcher sæsonens trendy farver. Forbrugerne kræver øgede funktionaliteter, mere slidstyrke og mere innovation – selv om prisen er højere.”

Forskermøde
De inviterede eksperter talte forskere inden for både kemi, nanoteknologi, elektronik og tekstilfibre såvel som eksperter i produktion og markedsføring af tekstiler, samt kunstnere og designere. De kortlagde i løbet af arrangementet en række barrierer for udviklingen og udbredelsen af tekstilerne og også hvilke drivkræfter, der kan bidrage til at øge udbredelsen.

For ikke blot er en række af de nye tekstiler praktiske – de har også for en god dels vedkommende positive sidegevinster for miljøet.

Spar på ressourcerne
En t-shirt fremstillet af intelligent materiale, der kan skifte farve, og som du kan downloade nyt mønster til via din smartphone, kan nemlig i sidste ende blive billigere i brug, selvom anskaffelsessummen måske nok er højere:

”T-shirten er lavet af et tekstil, der er smudsafvisende, lugtafvisende, hurtigtørrende og krølfrit. Det kan ændre farve og mønstre på kommando (…),” beskrives således i rapporten et scenarie, der fortsætter:

”T-shirten vil være sjovere at gå med, og du vil ikke have brug for så mange forskellige t-shirts. Derved tager vi hensyn til megatrenden genbrug, hvorved vi sparer energi og ressourcer.”

Fokus på miljø
For netop forbrugernes øgede fokus på miljø, og et stadigt større krav om bæredygtighed hører nemlig til blandt drivkræfterne, der kan hjælpe intelligente tekstiler på vej, mens høje produktpriser hører til på minussiden. Det er nemlig sværere at få forbrugerne til at købe og acceptere de smarte tekstiler, når priserne uvægerligt vil være højere.

På seminaret konkluderede eksperterne dog, at produkter skræddersyet særligt til en specifik kunde vinder frem og kan bidrage til at bane vejen for accept af højere priser.

Ikke kun prisen
”I fremtiden handler det ikke kun om pris, men mere om værdi. Det traditionelle forhold mellem kunde, produkt og producent er under konstant forandring. Deltagelse og engagement fra kunden er nøgleord i forbindelse med den måde, fremtidens tekstiler markedsføres på,” lyder det i rapporten i et afsnit, der sluttes:

”Social ansvarlighed og forbrugernes individuelle krav om selvrealisering bliver måske en vigtigere drivkraft end produktets pris.” 

Uendelige muligheder
Og Hanne Troels Jensen enig i, at tekstilernes potentiale er uendeligt:

”Funktionaliteter som smudsafvisning og temperaturregulering kendt fra sportstøj vil blive mere og mere almindelige i vores hverdagstøj. Vi ser allerede nu mere funktionelle tekstiler i tøj til børn, kvinder og mænd. Markedet for dette er enormt.”

Virksomhedernes behov og udfordringer vendes atter, når TEKO inviterer til totimers seminar om Future Textiles i november – se mere her nedenfor:

Future Textiles – Alverdens viden specielt til dig på blot to timer

Hvor: TEKO, Auditorie A, Birk Centerpark 5, 7400 Herning
Hvornår: Torsdag den 3. november kl. 14-16
Tilmelding: Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding til bmag@viauc.dk senest den 27. oktober.

Se programmet for seminaret her