Reebok må ikke love stramme baller uden beviser
Reebok, det amerikanske sportstøjsbrand, der ejes af tyske Adidas, er blevet pålagt af de amerikanske handelsmyndigheder at udbetale i alt 25 mio. dollar til forbrugere, der har købt koncernens EasyTone-fodtøj.Reebok er blevet pålagt af de amerikanske handelsmyndigheder at udbetale i alt 25 mio. dollar til forbrugere, der har købt koncernens EasyTone-fodtøj.
Handelsmyndighederne har nemlig afgjort, at reklameudsagn om, at Reeboks tre skomodeller RunTone, EasyTone og EasyTone-klipklappere målbart styrker musklerne i baller og ben, er vildledende. Det skriver Time.com.
Det amerikanske sportstøjsbrand, der ejes af tyske Adidas, har koncentreret en stor del af deres forretning omkring disse ’toning shoes’, som virksomheden påstår strammer kroppen op, fordi benmuskulaturen udfordres af de runde, ustabile såler.
Reebok fremlagde en række påstande i både reklamer og markedsføringsmateriale, som handelsmyndighederne understreger ikke bliver bakket op af forskning. Blandt andet påstår Reebok, at EasyTone-fodtøjet fører til 28 pct. mere styrke i ballemusklerne og 11 pct. mere styrke i benmusklerne end almindeligt fodtøj.
Som en del af forliget forbydes Reebok endvidere at fremlægge yderligere påstande af samme art, uden at disse bakkes op af videnskabelige resultater.
Forbrugere, der ønsker pengene for skoene tilbage, kan enten få pengene udbetalt direkte fra handelsmyndighederne eller gennem et gruppesøgsmål.