Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Kopenhagen Fur: Vi skal opdrage på de økonomisk stærke investorer og virksomheder

Vi skal kollektivt løfte det kreative vækstpotentiale og på den måde blive mere attraktive for internationale virksomheder, siger Patrizia Venturelli Christensen fra Kopenhagen Fur.
Vi skal kollektivt løfte det kreative vækstpotentiale og på den måde blive mere attraktive for internationale virksomheder, siger Patrizia Venturelli Christensen fra Kopenhagen Fur.

”I Kopenhagen Studio, hvor vi arbejder med design og innovation, ser vi et stort potentiale hos de unge designere men oplever også de barrierer, de slås med. De kommer med produktidéer og designs på allerhøjeste niveau men mangler indsigt i finansiering og forretningsplaner i forhold til at kunne vokse,” siger Patrizia Venturelli Christensen, marketing director hos Kopenhagen Fur og bl.a. ansvarlig for den daglige ledelse af aktiviteterne i virksomhedens udviklingscenter på Langelinje.

Sammen med Modezonen står Kopenhagen Fur bag vækstinitiativet Design Incubator, hvor fem danske virksomheder får mentor- og eksperthjælp til at vækste. Og ifølge Patrizia Venturelli Christensen, handler det ikke alene om, at virksomhederne skal blive mere forretningsorienterede – også investorer og virksomheder skal få øjnene op for mulighederne i de små og mellemstore designdrevne virksomheder.

Investorer og virksomheder skal opdrages
”Som jeg ser det, handler det også om at opdrage på de investorer og virksomheder, der har økonomisk kapacitet til at fremme vækst hos mindre designforetagender. Vi har en grundlæggende andelsmentalitet i Danmark, hvilket betyder, at vi kan se fordelene ved at hjælpe andre og løfte i fælles flok, og det skal vi udnytte i branchen,” siger hun og fortsætter:

”Hos Kopenhagen Fur vil vi gerne gå i fortrop og vise et eksempel. Det er ikke filantropi fra vores side. Vi tror på, at vi som virksomhed kan vokse med de mindre virksomheder, og at der er mange virksomheder, der kunne få glæde af at agere på denne måde," siger hun og fortsætter:

"Vi bliver simpelthen nødt til kollektivt at løfte det kreative vækstpotentiale og på den måde blive mere attraktive for de internationale virksomheder. Vi skal være mere vækstfokuserede,” slår hun fast og nævner Berlin som et sted, hvor der er højt til loftet for kreativ tænkning.

Også Herning og Ikast-Brande nævner hun som et eksempel på et sted, hvor folk i tekstilbranchen som følge af 1950’ernes krisetider slog sig sammen på flere områder og på den måde fik fremmet deres synlighed og vækstpotentiale.

Innovationshus på tegnebrættet
Design Incubator er et pilotprojekt med henblik på at teste hvilket potentiale de små og mellemstore virksomheder har for vækst, hvis de får den rette hjælp. På tegnebrættet i det videre forløb er etableringen af et fælles innovationshus for både de store virksomheders innovationsafdelinger og de små kreative virksomheder.

”I de store firmaer sidder designafdelingerne ofte meget isolerede, og de kunne få stort udbytte af at være ude blandt andre og blive udfordret og få inspiration. Det ville bringe noget godt tilbage til virksomheden. Omvendt kunne de mindre virksomheder få glæde af et mere businessorienteret netværk," siger hun, og slår fast:  

”Det handler i bund og grund om at skabe nogle gode rammebetingelser, økonomisk, socialt og fysisk, for det kreative vækstlag, så vi kan sikre os, at de bliver her.”

Inden Kopenhagen Fur var med til at iværksætte Design Incubator-projektet lavede de en undersøgelse, hvor de spurgte ind til virksomhedernes behov for et sådant sted.

”Det er vigtigt med mangfoldighed i et projekt som dette, så derfor var det vigtigt for os at have en fornemmelse af, om folk ville være med.”

Patrizia Venturelli Christensen ser på sigt et stort potentiale i et fælles innovations- og væksthus. Blandt andet at man på sigt ville kunne slå sig sammen om eks. agent- og indkøbermøder.

Det rigtige tidspunkt for vækstfokus – trods stagnation
”Det er det rigtige tidspunkt for et sådan sted nu,” siger hun og slutter:

”Vi er i starten af en global stagnation, og derfor er det tid til at se på, hvad man har af ressourcer og bygge videre herpå. Alle er meget fokuserede på kortsigtede resultater lige nu, men samtidig har alle brug for hjælp. Det prøver vi at skabe en åbenhed omkring og på baggrund heraf skabe noget nyt.”