Sommerpraktikanterne: Stella Magazine
Følg en række af KEAs studerende, når de sommeren over beretter fra deres praktikophold rundt om på landets modevirksomheder.Sara Frostig Steenstrup (25) er i gang med at tage en PBA i Communication Design på KEA/DesignBusiness. Hun er sommeren over i praktik hos Stella Magazine. Her fortæller hun om sin praktik:
Stella Magazine, Slagtehusgade 44 er stedet, hvor jeg skal tilbringe i alt ti uger af min sommer. De første tre er allerede gået. Desværre alt for stærkt.
Stella er et magasin til kvinder. Det er lille af størrelse men stort af format. Det blev til i ønsket om at bidrage til en mere nuanceret fremstilling af kvinder og portrætterer inspirerende personligheder, store som små, danske som internationale. Sangerinder, designere, prima ballerinaer, guldsmede, studerende, kunstnere og forfattere pryder de små sider. Fælles for dem alle er, at de har noget på hjertet og derfor er interessante pga. af det de kan, gør, siger eller står for.
Magi opstår, når meningsfyldt indhold tager fysisk form som en tung bunke papir i mine hænder med limryg, svungne fonte, stemningsmættede fotos og indtagende illustrationer. Det er derfor en drøm at få indblik i denne verden, tilmed på et magasin hvis visuelle univers er så gennemført, fint og feminint at jeg næsten ikke kan lægge det fra mig.
Stella Magazine udkommer to gange årligt og beskæftiger sig, som noget ganske særligt, med bare et enkelt tema pr. udgivelse. The First Issue og The Beauty Issue er de to foregående titler og næste nummer har fået omdrejningspunktet Pop. Dette dogme har gjort det muligt at fordybe sig totalt i emnet, undersøge det og undervejs opdage helt nye og andre vinkler end de oplagte. Det har været en spændende proces at være en del af, især nu hvor de endelige historier rammer skrivebordet fra bidragsydere verden over.
Det kræver is i maven at få alt hjem til tiden. Der bliver sat optimistiske lyserøde krydser i sideplanen hver eneste dag, alligevel har det overrasket mig, hvor foranderligt indholdet af magasinet er, helt frem til den dag, det går i trykken.
Til dette tredje nummer af Stella har jeg layoutet flere af serierne. Jeg har været med til at udarbejde collager, udvalgt billedmateriale og researchet på nye fonte. Jeg har fået lov at udfolde mig frit inden for de på forhånd fastlagte strukturer, jeg føler, at jeg bidrager, og at min mening tæller med.
Laura Terp Hansen er stifter og art director på bladet. Ud over arbejdet med Stella har jeg haft mulighed for at følge hende som freelance grafiker for andre danske modemagasiner og -brands. Dette har givet mig et bredere indblik i de forskellige arbejdsgange og ansvarsområder i branchen.
Derudover har jeg deltaget i redaktionsmøder, jeg har blogget og brainstormet, og de næste uger skal bruges på trendforecasts til fremtidige udgivelsestemaer. Her vil jeg få lejlighed til at anvende nogle af de mere teoretiske værktøjer, jeg har beskæftiget mig med på mit studie.
Studiet omhandler skriftlig, visuel og digital kommunikation og som en uundgåelig stillingtagen til den stigende digitalisering af samfundet, bliver usikkerheden om det trykte medies fremtid ofte nævnt. Jeg tror dog nok, magasinformatet skal overleve, og introduktionen til en publikation som Stella, så taktil og sanselig, har styrket min tro.
Næste nummer er på gaden midt september, nærmest på min sidste dag hos Stella Magazine. Jeg kan ikke vente til det endelig resultat er i mine hænder.