Ny bog sætter mode på skoleskemaet
Ny undervisningsbog skal give de unge folkeskoleelever mulighed for at italesætte moden.En ny undervisningsbog, der sætter fokus på mode, har netop set dagens lys. Målrettet elever på 7.-9. klassetrin i folkeskolen kan bogen både bruges til undervisning og som hjælp til større projekter. Bag bogen står Maria Mackinney-Valentin, som er forskningsadjunkt ved Danmarks Designskole, og forlaget Gyldendal.
FashionForum.dk satte bogens forfatter i stævne på Danmarks Designskole til en snak om ungdommens forhold til mode, om at skrive til teenagere, og hvorfor sådan en bog overhovedet er nødvendig.
Med titlen ”Mode” kunne man tro, at der er tale om en stor, tyk bog, en modens A-Z. Men med det unge publikum for øje er der i stedet tale om en lille, tematisk inddelt opslagsbog, der gerne skal give folkeskoleeleverne et større indblik i, hvad ”det-der-mode” er for en størrelse.
Og behovet for undervisningsmateriale er der, forklarer Maria Mackinney-Valentin. Hun får nemlig ofte henvendelser fra (især) piger i netop den aldersgruppe, der gerne vil beskæftige sig med mode.
”Jeg kan mærke, at de her piger har noget personligt investeret i emnet. De bruger tøjet som redskab til at navigere i forhold til hinanden, og tøj får dermed en meget aktiv funktion. Men de mangler ofte sproget til at italesætte det,” fortæller Maria Mackinney-Valentin til FashionForum.dk.
I mange af de mails, modeforskeren modtager, stilles spørgsmål som ”synes du ikke også bare, at det er vildt strengt, at nogle bliver holdt udenfor på grund af deres tøj?”, eller simpelthen bare: ”Hvorfor skifter trends?”.
[[addon]]
”Derfor tænkte jeg, at det ville være rart at give dem et sprog, så de kan forstå tøj – også socialt. Og så modtog jeg en henvendelse fra Gyldendal der tænkte det samme som jeg,” uddyber Maria Mackinney-Valentin, der har arbejdet på projektet siden efteråret.
”Gyldendal har været rigtig gode at arbejde sammen med. De har virkelig god føling med målgruppen. Det har været en stor – og god – formidlingsopgave for mig. Man skal være meget konkret, bruge eksempler og meget specifikke sager hele tiden.”
Derfor er bogen også delt ind i temaer. Ét beskæftiger sig med mode og tidsånd, et andet med mode og køn, mens ét handler om mode og industri. Samtidig er bogen udformet med stort fokus på det visuelle, og arbejdet med at finde de helt rigtige billeder har da også været centralt:
”Tanken er, at eleverne skal bruge bogen først – før de går på nettet og søger. Den skal inspirere dem, hvorfor der også er lister med ideer til videre læsning og henvisninger bagerst i bogen,” pointerer hun.
Maria Mackinney-Valentin vil også gerne lave en lignende bog, blot til undervisningen i gymnasiet.
”Jeg tror, det ville være rart for unge at få et sprog til at kunne formidle mode – og sætte det i en større sammenhæng. De mangler sproget, men de har jo følelserne,” afslutter hun.
Læs også: Nyt værktøj kortlægger din intuition – og giver en skarpere designproces
Billeder: Maria Mackinney-Valentin og forsiden på den netop udkomne bog.