Rützou: Nu skal modeshow-effekten måles
”Vi har et fantastisk samarbejde med Copenhagen Fashion Week," siger adm. direktør i Rützou.”Vi har et fantastisk samarbejde med Copenhagen Fashion Week. Chancen for at vi vender tilbage til København er væsentligt større, end for at vi fortsætter i Stockholm for evigt.”
Sådan lyder det fra Nikolai Klausen, adm. direktør i Rützou, som onsdag meldte ud, at sommerens show (S/S 2012, red.) rykkes til Stockholm.
Vækstplaner vægtes
For Rützou hænger beslutningen om at rykke showet til broderlandet tæt sammen med husets vækstplaner:
”Vi har oplevet en rigtig flot vækst i Sverige de seneste sæsoner, nu skal vi have endnu mere gang i eksporten,” forklarer Nikolai Klausen, der videre nævner, at Rützous to største eksportmarkeder lige nu er Norge henholdsvis Frankrig.
Svært at effektmåle
Han forklarer, at modebranchen er en svær branche at måle markedsføringseffekt på. Derfor besluttede Rützou at foretage et radikalt – og risikabelt – træk, simpelthen for at se hvordan et så stort skridt vil påvirke salget – både herhjemme og i Sverige.
”Jeg kunne godt tænke mig, at vi fik mulighed for at måle vores indsatser. Det kan være svært. Men det at holde show i et andet land giver en klar, målbar effekt. Det vil forholdsvis hurtigt vise sig på salget, om det har været en smart beslutning,” siger han og tilføjer:
”Men selvfølgelig har vi en forventning om, at det øger væksten i Sverige.”
Tiden er moden
Rützou har leget med tanken om at holde show i Stockholm i godt et år, og nu er tiden moden, mener Nikolai Klausen:
”Vi har længe talt om, hvordan vi bedst positionerer os på vores eksportmarkeder. Der er en vis risiko forbundet med at skifte land. Man skal være sikker, når man træffer den beslutning. Sverige er det marked, hvor vi oplever størst vækst lige nu, og den vækst vil vi gerne fastholde.”
Allerhelst begge steder
Nikolai Klausen understreger igen, at beslutningen om at rykke Hinsidan på ingen måde har rod i dårligt samarbejde med den københavnske modeuge:
”Vi ville ønske, vi havde råd til at holde show begge steder, og vi håber, at vi bliver budt velkomne, når vi beslutter at holde show i København igen. Det her er bare noget, der skal prøves af.”
Selvom Rützou ikke holder show i København denne sommer, er brandet stadig at finde under modeugen. Både med messestand på Gallery, med butiksevent i forbindelse med Copenhagen Fashion Festival, samt med et – endnu hemmeligt – event for pressen i regi af Copenhagen Fashion Week:
”Faktisk er vi mere på, end vi plejer at være ved Copenhagen Fashion Week. Bare uden show. Det skal nok blive stort,” slutter direktøren.
LÆS OGSÅ:
Rützou rykker showet til Stockholm
Soulland: Hurra for nomineringen!