Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Butiksdød truer stivnet detailhandel

Krise. Ny bølge af ophørsudsalg og butikslukninger er på vej til Danmark, fordi butikkerne ikke fornyr sig. Internet og storcentre æder markedsandele, skriver business.dk.
Krise. Ny bølge af ophørsudsalg og butikslukninger er på vej til Danmark, fordi butikkerne ikke fornyr sig. Internet og storcentre æder markedsandele, skriver business.dk.

Dårlig service, ekstrem prisfokusering og en samling idéforladte butikschefer er ved at kvæle danske butiksliv langsomt.
Mens andre brancher bruger den økonomiske krise til at finde nye forretningsmodeller, står detailhandlen lamslået tilbage, vurderer fagfolk over for Berlingske Business, skriver business.dk

De tegner et billede af en dansk butikskultur, som er gabende kedsommelig, og som ikke har den fornødne pondus og risikovillighed til at følge med forbrugerne ind i fremtiden.

"De fysiske butikker går en svær fremtid i møde. For mange af dem fokuserer ensidigt på prisen, og det kan de færreste af dem konkurrere på. Vi mangler i høj grad, at de giver kunderne nogle oplevelser, og vi mangler at få servicen op på et godt niveau. Det er bekymrende, at der er så megen dårlig service derude," siger Lars Esbjerg, lektor med speciale i detailhandel ved Aarhus Universitet.

København skuffer
Udviklingen er gået i stå, og relationerne til kunderne er blevet kolde i mange butikker, vurderer han, og det får konsekvenser.

"Vi kommer til at se flere butikslukninger, selv om privatforbruget vil stige. Gågaderne kommer ud i en overlevelseskamp, og de bliver ikke ligefrem hjulpet af, at e-handel og storcentre vinder frem," siger Lars Esbjerg.

Butiksdøden vil præge Danmark de kommende år, bekræfter Dansk Erhverv.

"Der vil blive færre butikker i fremtiden," siger chefkonsulent Mette Feifer, der dog mener, at butikkerne gør det rigtige ved at fokusere på prisen, da det er det, som forbrugerne efterspørger.

Men butikkerne har et selvstændigt ansvar for at udvikle sig og tænke nyt, og det ansvar bør de tage alvorligt, mener amerikanske Anthony Sperduti, ekspert i detailhandel og branding, der for nylig var i København og blev skuffet.

"Jeg brugte en dag i jeres hovedstad, og jeg mødte desværre ikke mange interessante og innovative butikker," siger han og tilføjer, at den manglende opfindsomhed og tro på sig selv gælder i store dele af den vestlige detailhandel.

"Danmark og resten af den vestlige verden har oplevet tilbagegang i økonomien, og alt for mange detailhandlere har på den baggrund forsøgt at slå hinanden på billigere priser. Men det er umuligt at konkurrere på den måde, og det vil på et tidspunkt gå op for dem," siger Anthony Sperduti.

Føler sig truet
De danske detailhandlere føler sig truet af e-butikkernes buldrende vækst, og de mangler mod og optimisme til at tage kampen op, vurderer Mona Juul, direktør i reklamebureauet Envision, der har arbejdet tæt sammen med detailbranchen de seneste 20 år.

"Det er ikke ligefrem optimisme, som præger detailhandelen. For mange satser ensidigt på prisen, og hvis bølgerne går højt, så laver de fødselsdagssalg med balloner og bare damer. Men det virker kun på det korte sigt," siger Mona Juul, der også vurderer, at bedre uddannelse af medarbejdere kan styrke butikkernes overlevelseschancer.

"Hvor mange har ikke stået i en butik for nylig og tænkt – er der snart nogen, som gider at ekspedere mig? Mon hende nede i hjørnet kunne tænke sig at høre, hvad jeg er på jagt efter?," siger Mona Juul.

Hun opfordrer butikkerne til i langt højere grad at skabe helstøbte oplevelser i butikken, hvor ikke bare slagtilbud, men dufte, lyde og tonen i medarbejdernes service kan gøre en afgørende forskel.

Tilbagegang
I løbet af 2008 faldt omsætningen i den danske detailhandel med cirka ni procent. Efter det voldsomme dyk har omsætningen kun været i mindre fremgang og ligger stadig under niveauet før krisen.

Både danske og udenlandske butikker er lukket inden for de seneste år, og selv dyrere butikker som Georg Jensen og Royal Copenhagen har i takt med discountbølgen fået billigere produkter ind i deres sortimenter.

Hos Dansk Erhverv er forventningen en begrænset vækst i detailomsætning de kommende år. Forsigtigheden står i skarp kontrast til e-butikkerne, som ifølge FDIH allerede har taget 15 procent af detailmarkedet og forventer at sidde på halvdelen af markedet i 2020.

Kilde: business.dk