Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Ny platform skal udvikle modebranchens kompetencer

Videncenter for Design & Business har startet initiativet FAB, der skal strømline modebranchens kompetencer
Videncenter for Design & Business har startet initiativet FAB, der skal strømline modebranchens kompetencer

Videncenter for Design & Business har netop lanceret et nyt initiativ, der ligesom en lang række af centerets andre projekter, skal være med til at udvikle modebranchens kompetencer og konkurrenceevne.
 
”FAB står for Fashion Accelerator Branding og er en digital undervisnings- og inspirationsplatform for alle der arbejder med fashion. Vi er gået i luften med det på TEKO, hvor den indtil videre bruges af studerende og undervisere. I næste uge skal jeg præsentere FAB på Danmarks Designskole, og andre skoler skal også have præsentationer – deriblandt London College of Fashion, der jo er et meget etableret navn,” fortæller Dorrit Bøilerehauge, leder af Videncenter for Design & Business ved TEKO Via University College.
 
”FAB har nogle fordele vi ikke finder andre steder; den er webbaseret og har helt nyt digitalt materiale i form af videoer, animationer, websites, cases og et stort digitalt ”bibliotek”. FABs muligheder for dialog og uploading af materiale gør platformen levende, og den gør straks ny viden synlig – ligesom vi kender det fra andre sociale medier. Desuden kan alle dele viden og udvikle sig i samarbejde med andre interesserede worldwide.  Lige nu handler det om fashion branding, men det at præsentere sig selv online, er jo relevant for alle der arbejder i fashion – derfor har vi også en bredere målgruppe i sigte i fremtiden,” fortsætter hun.
 
En fremtidsdygtig plan
Projektet har været i støbeskeen siden februar sidste år, hvor Dorrit Bøilerehauge og Videncenter for Design & Business fik ideen til platformen. Siden er selskabet People Learn kommet til, og har udviklet selve platform hvor man kan lave community og desuden vise sit eget arbejde til alle andre grupper – nationalt og internationalt. Og netop mulighederne for community og grupper får Dorrit Bøilerehauge til at pege på projektet som fremtidsdygtigt.

”Det betyder, at man på forskellige uddannelsesinstitutioner kan arbejde sammen med andre skoler og dermed også tværfagligt og professionelt. Og derfra bliver det rigtig spændende. Lige nu bruges FAB af studerende og undervisningsinstitutionerne, og senere kan vi så tilbyde versioner af FAB  til virksomheder, der ønsker adgang til den nyeste viden og måske oven i købet på sigt etablere et digitalt akademi for deres ansatte. Det regner vi med at sætte i gang til efteråret,” afslutter Dorrit Bøilerehauge.