Netværk og tradition er opskriften på israelsk succes
FashionForum.dk har været i Israel og talt med den største samt en af de små lokale modevirksomheder.Den israelske modebranche lader en del tilbage at ønske. I hvert fald hvis ønsket er en stærk og samlet branche med stærke spillere, modeuger og netværk.
Men selvom dårlige forhold gør det svært for virksomheder at bryde igennem, har modegiganten Castro og den lille modevirksomhed Rhus Ovata begge bevist, at det kan lade sig gøre. FashionForum.dk har mødt dem begge.
Tradition er vejen frem
Familievirksomheden Castro har eksisteret siden 1950’erne, og med over 100 butikker i Israel alene og eksport til bl.a. Thailand, Rusland, Tyskland og Schweiz er de det førende brand i en israelsk modebranche, der ellers er fattig på den slags eksempler.
Og selvom internationale kæder som GAP, Zara og H&M er kommet på det israelske marked og dyster om de samme forbrugere, er der ikke tvivl om hvorfor det går så godt:
”Vi har en lang tradition bag os, for at være det mærke man henvender sig til hvad enten man skal have accessories, denim, high fashion eller mere casual tøj. En stor del af vores butikker er placeret i centre hvor der også ligger virksomheder og kontorer, så i højsæsonen introducerer vi op til tolv nye styles hver dag i alle butikker. Det får forbrugerne til at føle, at de går glip af noget hvis de ikke kigger forbi, og det kan mærkes på salget,” fortæller Tamara Lew-Tik, der er business development manager hos Castro.
Tæt samarbejde
I det hele taget er intet overladt til tilfældighederne hos den store virksomhed. Selvom de 13 designere sidder med hver deres område, arbejder alle tæt sammen, og sikrer at kollektionens vision gennemsyrer alt hvad de laver. Og det kan være svært, når man som brand har bredt sig ud på mange platforme.
”Vi har jo både herre- og dametøj, en denimlinje, accessories og sko. Basistøj og edgy high fashion, men det hele har et meget tydeligt Castro-udtryk. Vi har signaturprints og et visuelt udtryk der går igen i alt hvad vi laver. Vi har en stærk brandidentitet, og folk er ikke i tvivl om, hvad Castro er” fortsætter hun.
Viser vejen fremad
De to søstre Einav og Hadas Zucker står bag mærket Rhus Ovata, der siden grundlæggelsen i 2006 viser vejen for ny israelsk mode.
”Vi har begge læst på Shenkar (israelsk designskole, red.), men har begge arbejdet i udlandet for henholdsvis Diesel og Michael Kors, så vi havde et internationalt netværk fra starten. Vi har hele tiden været meget internationalt orienteret, og har nu salg i New York og Japan udover vores to egne butikker i Tel Aviv. En god investor med en klar femårsplan har været afgørende for vores udvikling, såvel som det faktum, at vi laver alt selv,” fortæller Einav.
Kunsten at skille sig ud
Hadas supplerer og fortæller hvordan det er lykkedes dem at skille sig ud:
”Der findes kun en gade med tekstiler i Tel Aviv, og der er ikke nogen industri. Så mange unge og mindre designere ender med at bruge de samme tekstiler. Vi finder vores i udlandet eller får dem produceret selv, ligesom vi selv laver vores prints.”
Det har været nødvendigt for dem hurtigt at etablere deres egne salgsplatforme, for som Einav udtrykker det:
”Butikkerne har det med først at betale designerne, når de har solgt deres varer. Det er alt for usikkert for en lille virksomhed. Det bliver en ond spiral, hvor alle laver det sikre, for at få deres penge. Det vil vi gerne udover.”
Billede fra Rhus Ovata i Tel Aviv.
LÆS OGSÅ: Mellemøsten – Modebevidst og købedygtig