Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

article_Fremtiden tilhører kædebutikkerne

Når man er på vej ud af krisen, har de store kæder en fordel. De har nemlig allerede likviditeten og konceptet.
Når man er på vej ud af krisen, har de store kæder en fordel. De har nemlig allerede likviditeten og konceptet.

Flere kædebutikker og færre små, unikke shops – sådan tegner fremtiden ifølge en analyse af beklædningsbranchen.

”Gågadebilledet vil fremover være mere præget af kædebutikkerne. Når man er på vej ud af krisen, som vi er nu, har de store kæder en fordel. De har allerede likviditeten og konceptet og en plads i kundernes bevidsthed, de mangler i princippet bare flere kvadratmeter,” siger Peter Kvistgaard Toft,der er statsautoriseret revisor i Deloitte og blandt andet står for virksomhedens analyser af tekstil- og beklædningsbranchen.

”Genkendeligheden er kædebutikkens store fordel. En kædebutik skal ikke starte op fra bunden med at opdyrke et image, ligesom jeg skulle det, hvis jeg åbnede tøjbutik. Går du forbi en Kaufmann, så kender du den allerede, inden du træder over dørtærsklen,” forklarer revisoren, der videre peger på stordrift som kædernes force.

”Tag fx Bestsellers Vila butikker – du ved, hvordan den skal se ud, hvordan den skal styres, butikken har helt faste retningslinjer. Kæderne kigger efter ledige lejemål lige nu, og der er masser at tage af, fordi så mange af de små tøjbutikker er gået konkurs. Der er rigtigt mange tomme butikslokaler på provinsen gågader, og en provinsby på størrelse med Herning kan sagtens have flere kædebutikker fra samme kæde. Mere mættet er markedet heller ikke,” siger Peter Kvistgaard Toft.

Af Deloittes markedsanalyse fra august 2010 fremgår det, at konkursbølgen ikke er fladet ud endnu, og revisoren forventer da også yderligere konkurser i september.

”Antallet af konkurser er steget igen i august. Modebranchen er en branche med ufatteligt mange følelser involveret, så den der rationelle tilgang, hvor man ser på fakta og beslutter at fx stoppe en leverance sker ikke – der skal bare længere tid og større tab til, førend beklædningsvirksomhederne undlader at levere. Det skal i mange tilfælde gå ud over følelserne , før man siger stop,” siger han. Peter Kvistgaard Toft mener dog, at et stort antal af de butikker, der er hårdt ramt, vil hænge i med neglene indtil efter julehandlen.

”Typisk er der flere butikker, der i forbindelse med højsæsonerne trækker ekstra på likviditeten. Detailbutikkerne vil for alt i verden holde åbent julen over. Julehandlen er ekstremt vigtig, så først næste år ser vi, hvor galt det egentlig har stået til i år,” slutter Deloitte-revisoren.