NICE forbruger-rapport er nu klar
Ny rapport udarbejdet af NICE og BSR fokuserer på forbrugeren - og får stor betydning for det kommende Fashion SummitFor at drive en bæredygtighedsagenda fremad, er forbrugeren alfa omega. Det er baggrunden for NICE Consumer-rapporten, der netop er udkommet som et foreløbigt produkt af et samarbejde mellem NICE (Nordic Initiative Clean and Ethical, red.) og BSR (verdens førende konsulenthus inden for bæredygtig forretningsførelse, red.).
NICE-projektet står bag Copenhagen Fashion Summit (CFS), verdens største topmøde med fokus på bæredygtig mode, og her er rapporten et vigtigt udkast til debatten.
”I mange år har der været et ‘push’ fra industrien, men nu skal vi have aktiveret forbrugeren til et ‘pull’. Derfor er hovedtemaet for CFS forbrugeren og bæredygtigt forbrug. Derfor startede vi i november 2011 projektet NICE Consumer sammen med BSR,” fortæller Johan Arnø Kryger, projektleder hos NICE, til FashionForum.dk og fortsætter:
”Idéen var at identificere, hvilke problemer branchen stod overfor i forhold til overnævnte ønske. Det er så udmundet i den rapport, der er offentliggjort i dag og som man kan finde her.
International styregruppe
Projektet fik hurtig skabt stor international interesse, og derfor har der været en imponerende styregruppe bag. Folk fra Marks & Spencer, H&M, Vivienne Westwood, WGSN og PPR sidder med. Idéen er, at rapporten nu skal ud i høring – dels gennem en række workshops, som afholdes i Paris, London, Stockholm og København, og dels gennem tre webinars (online konferencer, red.) som afholdes 13. marts, 20. marts, og 3. april – sidstnævnte åbne for alle interesserede.
”Når rapporten har været i høring skal det gene munde ud i en række meget konkrete policy-forslag til, hvad man på EU-niveau kan gøre for at aktivere forbrugeren,” siger han og nævner fx en fælles EU-kampange eller nye krav til care-labels som muligheder.
”Disse forslag vil så igen blive diskuteret den 2. maj til Pre-Fashion Summit, hvor de 100 vigtigste beslutningstagere, politikere og eksperter mødes og bliver enige om en form for manifest, som vil blive præsenteret på scenen i Operaen den 3. maj,” afslutter Johan Arnø Kryger.
Er du interesseret i at deltage i et webinar? Så kontakt niceconsumer@bsr.org.