Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Modevirksomheder offentliggør cirkulære mål

I alt 143 mål er blevet udarbejdet af de 64 virksomheder, der underskrev Global Fashion Agendas handlingsplan i 2017 – og nu er de klar til at løfte sløret for, hvordan de vil arbejde for en mere cirkulær industri.
I alt 143 mål er blevet udarbejdet af de 64 virksomheder, der underskrev Global Fashion Agendas handlingsplan i 2017 – og nu er de klar til at løfte sløret for, hvordan de vil arbejde for en mere cirkulær industri.

Da Copenhagen Fashion Summit blev afholdt for femte gang i maj 2017, var det med især ét klart mål for øje – at få flere modevirksomheder til at omsætte teori til praksis. Af denne grund opfordrede arrangørerne bag det årlige topmøde, Global Fashion Agenda, hele branchen til at underskrive en erklæring om, at de ville forpligte sig til at udarbejde en ambitiøs cirkulær strategi for deres virksomhed inden 2020.

Og det viste sig at være en velkommen opfordring ­– i alt 64 førende modevirksomheder har siden deltaget i projektet 2020 Circular Fashion System Commitment, svarende til 7,5 procent af den samlede globale industri. I går kunne virksomhederne så offentliggøre deres individuelle målsætninger på Global Fashion Agendas hjemmeside. I alt 143 unikke mål er blevet udarbejdet af både store internationale spillere som Kering, H&M, Adidas og ASOS, samt danske Bestseller, Aiayu, Ganni og Soulland. Det skriver Global Fashion Agenda i en pressemeddelelse.

”Siden de 64 virksomheder underskrev erklæringen, har jeg været meget nysgerrig omkring, hvilke mål de har sat sig for. Vi har nu gennemgået alle 143 målsætninger, og selvom både fokusområder og engagement varierer fra virksomhed til virksomhed, har de alle det til fælles, at de tager de nødvendige skridt for at sikre overgangen til en mere cirkulær modeindustri. Det synes jeg er meget opmuntrende,” lyder det fra Global Fashion Agendas administrerende direktør, Eva Kruse, i pressemeddelelsen.

Cirkulært design
De deltagende virksomheder har udarbejdet handlingsplaner indenfor flere forskellige fokusområder, men især cirkulært design har vist sig at være højt prioriteret. I alt er 55 mål blevet udarbejdet indenfor denne kategori, hvilket vidner om, at der vil komme et øget fokus på at uddanne designere i cirkulære designstrategier og at implementere cirkulære designprincipper, såsom øget holdbarhed, reparation og genanvendelighed hos virksomhedernes respektive brands.

H&M er en af de virksomheder, der har sat sig for at uddanne deres designere i den cirkulære tankegang.

“Vi underskrev Global Fashion Agendas 2020 Circular Fashion System Commitment, fordi det falder godt i tråd med vores allerede eksisterende og ambitiøse vision om at blive 100 procent cirkulære og genanvendende. En del af vores 2020-forpligtelse er at udvikle og udbrede træningen i bæredygtige materialer og brugen af disse til alle relevante kollegaer, samt fortsat at arbejde med at inkorporere cirkularitet i designprocessen af alle vores produkter. Et af målene for H&M Group er udelukkende at anvende genanvendte eller på anden vis bæredygtigt indsamlede materialer inden 2030 samt at blive klimapositive i hele vores værdikæde senest i 2040,” lyder det fra Anna Gedda, Head of Sustainability hos H&M Group, i pressemeddelelsen.

En årlig statusrapport udkommer for første gang i maj 2018, hvori de 64 virksomheders aktiviteter og fremskridt vil blive offentliggjort. Se alle målsætninger på Global Fashion Agendas hjemmeside her.