Swarovski gør klar til nordisk ekspansion
Danmark har netop fået sin første Swarovski-butik og der er mange flere på vej, fortæller Jesper Felthaus, der står i spidsen for brandets indtog på det skandinaviske marked.Med over 100 år på bagen og 2500 butikker verden over har Swarovski for længst cementeret sin plads på det globale smykkemarkedet. Dog er det først for nyligt, at det østrigske brand har set sig klar til at åbne egne butikker i Skandinavien. Det sker i samarbejde med den danske virksomhed Retailbrands som nordisk partner. Swarovski sælger allerede deres varer i 170 lande, og for kort tid siden blev Sverige marked nummer 171 og den 21. november kom turen til Danmark, hvor Swarovski åbnede sin første flagskibsbutik på Fisketorvet i København.
Direktør i Retailbrands, Jesper Felthaus, fortæller, at Norden i mange år har været kategoriseret i Swarovskis travel retail segment og der derfor kun har været et beskedent salg af deres produkter i lufthavne og fra få udvalgte forhandlere.
”Der var for en del år siden en enkelt lille butik i Danmark. I Sverige havde man også en enkelt butik, og lavede nogle pop-up-butikker for at teste markedet. Disse tests faldt positivt ud, men da de nordiske markeder alle har egen valuta, store geografiske afstande og meget få store byer, koster det meget at drive butikker her. Man valgte derfor fra Swarovskis side, at disse markeder skulle drives af franchise partnere,” siger han.
Centerbutikker fremfor centrumbutikker
Det er Retailbrands, der kommer til at stå for åbninger og drift af Swarovskis butikker i Sverige og Danmark. Herhjemme forventer Jesper Felthaus, at der skal åbnes yderligere 15-20 butikker, hvor det i Sverige cirka er det dobbelte.
I de senere år har København fået mange nye, internationale brands på sit strøg. Men at ligge på store shoppinggader er ikke førsteprioritet i Swarovskis nordiske ekspansion, fortæller Jesper Felthaus.
”Vores udgangspunkt er anderledes. Vi ønsker kun at åbne butikker, der kan tjene penge, for når vi tjener penge, kan vi åbne flere butikker. Starter vi med en højt profileret butik, der taber penge, kan vi ikke bygge brandet op. Det er vores erfaring, at man i mode- og smykkebranchen i gennemsnit får et bedre afkast af kapitalen ved at være i centre, end ved at åbne på beliggenheder med nøglepenge,” siger han og fortsætter:
”Når det er sagt, skal vi naturligvis også finde lokaler i gågaderne i København, Aarhus, Göteborg og Stockholm. Men i første omgang er vi glade for at fokusere vores ekspansion hos store centeroperatører, som eksempelvis Unibail-Rudamco og Citycon,” lyder forklaringen på den fremtidige strategi for Swarovskis butiksåbninger.
Jesper Felthaus fortæller afslutningsvist, at Retailbrands lige nu er i kontakt med 25 centre i Danmark og Sverige og forventer at åbne yderligere otte Swarovski-butikker i centre i 2018.