Facebook Abonnér
13:07
|
20.01.2017
benedikteutzon

Dansk designer taber navnesag i Højesteret

Benedikte Utzon må i fremtiden ikke bruge sit eget navn i erhvervsmæssig sammenhæng. Dommen er netop faldet i Højesteret.

| Navne | af Karoline Kaae Svendsen

Nu er der kun et brand, der hedder Benedikte Utzon og ikke længere personen selv.

Den danske designer har allerede ændret sit navn til Dicte Utzon, efter at Højesteret i dag afgjorde, hvorvidt hun må bruge ”Benedikte Utzon” i erhvervsmæssig sammenhæng – en sag hun tabte, efter otte dommere siden 6. december har voteret.

På hendes Facebookprofil skriver hun om dommen:

”Kære søde Venner. Jeg og vi tabte alt. Skal af med ca. 330.000 kroner i erstatning og omkostninger til modparten. Mit privatnavn og det brandnavn, der blev købt for mellem 20-50.000 kroner ”Benedikte Utzon” må aldrig mere anvendes af mig.

Jeg er i chok. Rasende, ked af det. På alles vegne. Jeg kæmpede for os alle, men lige meget hjalp det… Undskyld. Jeg må skifte mit navn nu og håber, at det accepteres, at jeg hedder Dicte Utzon, som min storesøster kalder mig. Tak for jer. Taler med min advokat om, om det er en sag for Menneskerettighedsdomstolene, da det jo også handler om ytringsfriheden.”

Sagens vinder er firmaet Topbrands, der har retten til at anvende ”Benedikte Utzon”-navnet, og er den omtalte modpart, hun skal betale erstatning og sagsomkostninger til.

Højesteret skriver i afgørelsen:

”Højesteret fandt på denne baggrund, at Benedikte Utzon var afskåret fra at anvende sit eget navn som kendetegn eller del af et kendetegn i tilknytning til varer omfattet af Topbrands’ varemærkeret, idet denne anvendelse krænkede Topbrands’ varemærke, jf. varemærkelovens § 4, stk. 1. Hun havde derfor krænket Topbrands varemærke bl.a. ved at tillade to selskaber at sælge tøj med varemærket ”Est. 1995 Benedikte Utzon Wardrobe.” Det skriver Berlingske.

Tidligere på måneden, da sagen nåede til Højesteret, sagde designeren, at dommen ikke kun ville få betydning for hende, men for alle med brand i eget navn:

”Det er fatalt for os kreative, der har brugt et helt liv på at opbygge viden og erfaring og udvikle et personligt brand-aftryk. Det er en katastrofe for alle, der lever af kunst og identitet.”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev