Facebook Abonnér
21:52
|
23.01.2017
Vinduesudstillingi1930 Salling Foto: Vinduesudstilling fra 1930.

Salling fejrer 110 år fødselsdag

Den danske detailvirksomhed har udviklet sig fra at være en lille manufakturhandel til et moderne stormagasin. Succesen skal findes i kundepleje, fortæller direktør Marianna Bedsted.

| Navne Viden | af Marlene Toldbod

Tilbage i 1906 åbnede Ferdinand Salling en manufakturhandel på Strøget i Aarhus. Han havde en opstartskapital på 800 kr. og omsætningen den første måned var på 4.202 kr.

I løbet af de første årtier overtog Ferdinand Salling flere og flere af de omkringliggende butikker, inden Salling i 1956 rundende 250 medarbejdere og reelt var blevet et stormagasin. I 1964 åbnede Salling i Nordjyllands hovedstad, Aalborg, nu under ledelse af Herman Salling. Siden fortsatte Herman sit forretningseventyr som grundlægger af Dansk Supermarked, først med Føtex og sidenhed fulgte Netto, Bilka, Tøj & Sko og A-Z, og i 2014 købte Salling Fondene aktiemajoriteten i Dansk Supermarked Group.

Direktør i Salling, Marianne Bedsted, er ikke i tvivl om, at der er en tæt relation mellem Aarhus, dens indbyggere og Salling.

”Sallings historie har en stor værdi for os. De gamle værdier og ønsket om at give kunden den bedste service er stadig et vigtigt omdrejningspunkt i Salling og for husets medarbejdere,” siger hun.

Det er især kunderelationerne, der er i centrum i varehusets forretningstilgang, og her har man over årene iværksat forskellige tiltag, for at forblive relevant blandt forbrugerne og pleje den tætte kontakt.

”For os er det vigtigt, at kunderne får en oplevelse, når de handler i Salling. Vi har under vores ombygning lavet oaser rundt om i huset, for eksempel i Young Fashion, hvor kunderne kan sætte sig ned i vores lounge-univers og læse i et magasin eller tage et spil bordfodbold. Skrædderen har vi flyttet ud i huset, så kunderne kan følge med i, hvad der sker i skrædderiet. Derudover arrangerer vi ofte events i vores stormagasiner, for at give kunderne en ekstra oplevelse når de besøger os,” siger Marianne Bedsted.

At holde i 110 år i detailbranchen, igennem verdenskrige, kolde krige og finanskriser kræver omstillingsparathed og en god fornemmelse med markedsstrømninger og efterspørgsel.

”Det har betydet, at vi i løbet af de seneste år har ændret vores mix af brands, så vi i dag både har high-end mærker og billigere mærker i stormagasinerne, og har lyttet meget til vores kunder, for at finde ud af, hvad de vil have” slutter Marianne Bedsted.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev