Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Birger Christensen flytter produktion til Grækenland

Luksusmærket flytter produktionen udenlands som del af en international vækststrategi, der på længere sigt skal skabe flere arbejdspladser i Danmark.
Luksusmærket flytter produktionen udenlands som del af en international vækststrategi, der på længere sigt skal skabe flere arbejdspladser i Danmark.

Den historiske pelsvirksomhed Birger Christensen har flyttet produktionen til Grækenland efter at have haft produktion i Danmark siden begyndelsen i 1869. Direktøren har truffet konsekvensen af, at branchen inden for buntmageri i Danmark bliver mindre og mindre.

”Buntmageri er flyttet til Asien, Østeuropa eller Grækenland. Sidstnævnte har en lang historie inden for pelsproduktion og været meget dygtige inden for det felt. Derfor har vi nøje udvalgt det produktionssted, som vi ønsker at arbejde med, og hvor vi har en stærk kontrol med alt, hvad der foregår på værkstedet,” siger Jens Birger Christensen, administrerende direktør for Birger Christensen, til Fashion Forum.

Medarbejdere er blevet omskolet

Han forklarer, at produktionen gradvist er flyttet i juli og august, hvor medarbejderne i København har været i Grækenland for bringe ekspertisen videre. Nu er produktionsflytningen gennemført, og ud af de 13 medarbejdere på værkstedet i København er der nu tre tilbage.

”Flere medarbejdere er gået på pension, og samtidig har vi sikret, at de afskedigede medarbejdere kan komme videre med omskolinger, fordi industrien er så lille, at de ikke bare kan gå ud og finde et andet arbejde,” forklarer Jens Birger Christensen.

LÆS OGSÅ: “Henrik Spandet-Møller ny international direktør”

Virksomheden har valgt at flytte produktionen nu, fordi man er i gang med en international vækststrategi, der i første omgang sigter imod det asiatiske marked. I den forbindelse sigter Birger Christensen imod at skabe en årlig vækst på 10-15 procent, der er højere end den nuværende.

Der vil fortsat være et værksted i København, hvor kunder dels kan få lavet reparationer og dels få taget mål. Samtidig skal designdelen foregå i et tæt samarbejde mellem Danmark og Grækenland, hvor sidstnævnte har den fordel, at man kan producere i større målestok.

LÆS OGSÅ: ”Birger Christensen kommer stærkt ud af 2014”

”Vi vil bibeholde brandets dna i København, for vi giver ikke designsiden væk på nogen måde, så vi er i fuld kontrol. I Grækenland ligger produktionen lige nu på otte til 10 personer, men inden for en årrække skal den gerne komme op på 25-30 personer med mulighed for yderligere vækst,” siger Jens Birger Christensen.

Skifter forretningsmodel til outsourcing

Han mener heller ikke, at Danmark taber på det, for med vækststrategien bliver der plads til flere medarbejdere, der især skal findes inden for marketing og de sociale medier.

”Der kommer butikker i Kina og Japan, som vil hjælpe dansk økonomi. Væksten kræver, at vi laver et skifte til modebranchens forretningsmodel, hvor man har branding og marketing i Danmark, men outsourcer produktionen. Men vi outsourcer hverken dna’et, hjertet eller kontrollen,” siger Jens Birger Christensen.

Medarbejdere hos virksomheden i Danmark er løbende på besøg i Grækenland for at sikre kvaliteten på produkterne. På længere sigt skal der laves en manual, som viser gennemsigtighed i hele værdikæden fra købsskind til færdige pelsprodukter.