Podcasts
Økonomi

Planet Nusas nye regnskab viser betydningen af deres investeringer

Livsstilsbrandet er kommet ud af 2023 med et regnskab, der er påvirket af investering i blandt andet butikker og Planet Nusa som arbejdsplads.
Livsstilsbrandet er kommet ud af 2023 med et regnskab, der er påvirket af investering i blandt andet butikker og Planet Nusa som arbejdsplads.

I de duggede yogalokaler, fyldte fitnesscentre og gadebilledet generelt, er det svært at undgå at se den velkendte Saturn-silhuet, som udgør en del af Planet Nusas logo.

Det danske sports- og livsstilsbrand startede tilbage i 2018 med Mille Skat Jensen og Kristine Routh Esmer. Siden deres første kollektion i foråret 2019, har Planet Nusa indtaget Danmark med storm. 

Brandet har nu præsenteret deres regnskab for 2023, og selvom bundlinjen er gået ned, anser ledelsen “årets resultat for tilfredsstillende.” 

For resultatet før skat for 2023 ligger på lige godt 4 millioner kroner, hvor det i 2022 lå én million over på 5 millioner kroner. Årets resultat for 2023 efter skat ligger på knap 3 millioner kroner, hvor det i 2022 havde en bundlinje på 3 millioner kroner. Årsresultatet for 2023 bunder i nogle betydelige investeringer, som brandet har lavet. Dette har blandt andet været at åbne to butikker, etablere et in-store cafékoncept og ansætte mere end dobbelt så mange fuldtidsansatte. I januar 2023 havde Planet Nusa 21 fuldtidsansatte, hvor de i december 2023 var helt oppe på 52 årsværk. 

“2023 var et rigtigt godt år med investeringer i både organisation og forretning; vi har åbnet to butikker, vi har sat nye koncepter i verden, og så har vi investeret i Planet Nusa som arbejdsplads. Vi har knoklet for at få skabt en god arbejdsplads med kompetente medarbejdere, så vi kan sikre en veldrevet virksomhed, hvor alle knapper fungerer, og vi kan fortsætte vores vækst,” fortæller Mille Skat Jensen, stifter og administrerende direktør hos Planet Nusa.

Planet Nusa gør brug af direct-to-consumer modellen, og sælger derfor selv direkte til sine kunder. Dette betyder, at brandet kan tilpasse sig forbrugeradfærden hos sine kunder og diverse markedssituationer. 

“Det er klart, at 2023 også var et mere udfordrende år med hensyn til købsadfærd, som vi løbende skulle tilpasse os. Heldigvis står vi i dag med en virksomhed, som er tilpasningsdygtig, fordi vi ejer alt lige fra lagerdrift til alle salgspunkter, og det har været en væsentlig faktor, der sikrer, at vi hurtigt kan dreje på de rigtige knapper. Vi er forbrugernes brand ved at være community-drevet, så det er væsentligt, at vi hele tiden lytter og tilpasser os til dem, for uden dem er der intet Planet Nusa,” fortæller Kristine Routh Esmer, stifter og direktør af Planet Nusa.

Planet Nusa har også lavet collabs med blandt andet mærket Proem Parades, TV-værten Sofie Linde og podcasten Astropod.