Podcasts

Se her, designtalenter: Kommerciel konkurrence sætter 100.000 kroner på højkant

Stofkæde står bag konkurrence, der giver designtalenter mulighed for at se deres idé blive til et kommercielt mønster i kædens forretninger – og vinde en pengepris.
Stofkæde står bag konkurrence, der giver designtalenter mulighed for at se deres idé blive til et kommercielt mønster i kædens forretninger – og vinde en pengepris.

SelfMade, tidligere kaldet Stof & Stil, afholder nu deres årlige designkonkurrence, hvor et designtalent kan blive vinderen af 100.000 kroner og et samarbejde med stofkæden. Selfmades designteam og mønsterkonstruktører vil assistere vinderen med udviklingen af deres designidé og tilblivelsen af et nyt symønster, som vil blive solgt i kædens butikker.

Med konkurrencen vil stofkæden hylde kreativiteten i branchen og samtidig støtte op om den nye generation af designtalenter, fortæller SelfMades CEO, Alexander Lerche, i en pressemeddelelse.

Konkurrencen er åben for nuværende eller tidligere designstuderende i Danmark, Storbritannien og udvalgte lande i Europa. Konkurrencen løber i flere steps, med blandt andet indsendelse af en designidé i skitseform, et medfølgende moodboard samt en beskrivelse af idéen og designeren. Herefter foretager SelfMade en udvælgelsesproces af finalister, som skal levere et opsyet produkt ud fra deres designidé.

Sidste års vinder af designkonkurrencen var tyske Julia Wilde fra Kunsthøyskolen i Oslo, som vandt med en jakke i patchwork-stil med en boxy, oversized pasform. Symønsteret udarbejdet af SelfMades designteam og Julia Wilde bliver tilgængeligt i foråret 2023.

Designidéer i skitseform skal sendes senest den 22. januar 2023, og den opsyede designidé skal sendes til eller afleveres senest den 20. marts 2023 på SelfMades hovedkontor i Herning eller i en af deres fysiske butikker. Yderligere beskrivelse af deltagelse i konkurrencen kan læses her.