Podcasts
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Gensalgskoncept vinder Lifestyle Growth 2024

Lifestyle & Design Cluster har netop afholdt deres årlige iværksætterkonkurrence Lifestyle Growth. Genbrugskonceptet Børneloppen løb afsted med sejren.
Lifestyle & Design Cluster har netop afholdt deres årlige iværksætterkonkurrence Lifestyle Growth. Genbrugskonceptet Børneloppen løb afsted med sejren.

Et bredt udvalg af iværksættere pitchede i går deres forretning for et stærkt panel af erhvervsfolk og investorer, da sjette udgave af Lifestyle Growth blev afholdt på Århus Rådhus. Det var dog Børneloppen, der med sit fysiske genbrugskoncept vandt førstepladsen. Børneloppen, der har udgangspunkt i Vallensbæk, men har 15 butikker i hele landet, bygger sit koncept på franchise-butikker, hvor sælgere kan leje stande til salg af børnetøj. 

Formanden for panelet, Christian Stadil, påpeger, at netop Børneloppens koncept er et godt bud på, hvad cirkulær økonomi også kan være: 

“Forretningen er en forfriskende modvægt mod, at alt skal være online,” fortæller han i en pressemeddelelse og fremhæver desuden Børneloppens evne til at formå at skalere og opnå en flot indtjening.

Johanna Kiel Nielsen, indehaver af Børneloppen, er begejstret for prismodtagelsen og præmien, der byder på 25.000 kr., rådgivning og mentorforløb. Udover de 15 butikker i Danmark har Børneloppen to i Belgien og én i Island – men planen er at tage skridtet over Øresund og etablere sig i Sverige, hvor interessen er stor. Børneloppen blev stiftet i 2016 af Sofie Brandt og Johanna Kiel Nielsen med ønsket om at gøre det lettere for børnefamilier at købe og sælge børnetøj.

LÆS OGSÅ: Skal du pitche din virksomhed til Lifestyle Growth 2024?

Andenpladsen gik til de tre unge iværksættere Frederik Flindt, Gustav Toft og Lasse Brask Andersen, der står bag Sneaker Store. De har siden grundlæggelsen i 2021 haft stor succes med at sælge sjældne modeller af eksklusive sneakers. Ligesom Børneloppen har Sneaker Store store planer om at skalere internationalt. 

Lifestyle Growth udnævnte også en ”special mention”, der gik til TextileChange. Virksomheden, som holder til i Vejle, blev grundlagt i 2020 af tre ingeniørstuderende. De har sammen udviklet en ny teknologi til genanvendelse af tekstilaffald, der gør det muligt at behandle fibre på molekylært niveau og dermed omdanne kasserede tekstiler til nye råmaterialer. 

Lifestyle Growth er initieret af Lifestyle & Design Cluster og har til formål at forbinde upcoming mode- og livsstilsvirksomheder med kapitalstærke mentorer og investorer – særligt med henblik på vækst og grøn omstilling. Tidligere vindere inkluderer blandt andre virksomheden Timestone, der fremstiller miljøvenlige mindesten og mindeplader i keramik, samt Momkind, en webshop for gravide og nybagte mødre.

LÆS OGSÅ: Tabubryder løb med førstepræmien til årets Lifestyle Growth

Panelet bestod i år blandt andre af Christian Stadil, der foruden at være CEO i Thornico, der blandt andet ejer Hummel, også er formand for Lifestyle Growth, Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful, Henrik Hansen, medejer af møbelvirksomheden BoShop, Margrethe Dal Lehrmann, CEO i LoveMondays, Jens Poulsen, CEO og grundlægger af DK Company, Betina Simonsen, CEO for Lifestyle & Design Cluster og Daniel Brix Hesselager, ejer og grundlægger af Rains.