Til dagligt designer Line Hangaard for Jil Sander, og i sidste uge var hun jurymedlem for en stor, dansk modepris – dette bed hun mærke i
I sidste uge blev vinderen af Wessel & Vett Fashion Prize fundet. Og det var det blot tre år gamle brand Stem, skabt af Sarah Brunnhuber, der løb med sejren foran OpéraSport, Sunflower og Skall Studio. En af dem, der sad i juryen, var Line Hangaard, Woman Senior Designer hos Jil Sander – en stilling, hun har bestredet siden 2020. For hende var det især Sarah Brunnhubers anderledes tilgang til tøjdesign, der imponerede.
“Sarah Brunnhuber har et helt andet udgangspunkt for at skabe tøj end mange andre. En helt anderledes fortælling med et meget teknisk funderet resultat,” siger Line Hangaard med henvisning til Stems produktionsmetode, hvor alle mønsterdele til eksempelvis en jakke eller kjole bliver vævet på ét stykke tekstil, som derefter klippes og sys sammen.
LÆS OGSÅ: Wessel & Vett Fashion Prize 2024-vinderen er fundet
“Den tilgang synes jeg er utroligt interessant, især fordi bæredygtighed er et af konkurrencens kriterier. Det aspekt tog hun på sig på en helt anden måde end de øvrige deltagere, fordi hun arbejder med en zero waste-produktionsmetode. En af hendes fremtidige idéer er at kunne producere tøj og tekstiler for andre brands, og det finder jeg meget interessant. Med den rette tekniske viden og teknologi kan hun internationalisere sin produktion, samtidig med hun bevarer sin lokale produktion. Derfor så jeg et stort potentiale i at støtte hende,” fortæller hun i Fashion Forums podcast og fortsætter:
“Ved at støtte hende tror jeg også, at vi støtter noget, vi kan se vokse og være med til at forme fremtidens modeverden – og det, synes jeg, er stærkt.”
Jurymedlem med international designkarriere
Line Hangaard er selv uddannet fra Designskolen Kolding i 2007 og skabte sig efterfølgende en karriere hos den danske designer Jan Machenhauer, hvor hun arbejdede i 12 år, inden hun fik job hos Jil Sander og flyttede med sin familie til Milano.
“Når man, som jeg, er ansat i et high-end luxury brand, er der ikke altid tid til at udvikle og fordybe sig i teknologi på det niveau, som Sarah Brunnhuber gør. Derfor er man utroligt nysgerrig på folk, der udvikler nye teknikker inden for produktion og materialer. For mig er det ekstra vigtigt at støtte dem, der fordyber sig i forskellige retninger og giver dem mulighed for at udvikle deres praksis. Derfor er det vigtigt, at de mennesker, som nørder i andre retninger, får lov til at vokse,” siger Line Hangaard.
Det er også hos brands, der tør satse på lokalproduktion og -samfund eller målrette sig en nichepræget målgruppe eller tøjkategori, at Line Hangaard generelt oplever et stort potentiale.
“Jeg kunne ønske mig, at flere brands og designere var mere åbne for mulighederne omkring dem – eller opfanger et behov hos en bestemt gruppe, som de kan opfylde gennem design. For danske brands ser jeg, at det fungerer rigtig godt, når de har styr på deres målgruppe herhjemme, før de ekspanderer internationalt,” fortæller Line Hangaard.
“En anden vigtig ting er at have kommercielle produkter, som er noget mere tilgængelige for ens kundegruppe – både i stil og pris. Det var også noget, vi talte en del med Stem om, særligt for at hun kan skabe en sund forretning og et godt arbejdsliv for sig selv. Der er så meget identitet i hendes produkt, men hun har allerede vist, at hun kan skalere det op – blandt andet i samarbejde med Ganni. Vi er meget spændte på at se, hvor hun kan tage det hen, især med den pengepræmie på 500.000 kr., som Wessel & Vett-fonden netop har givet hende.”
Hør hele interviewet med Line Hangaard samt et interview med Sarah Brunnhuber i den seneste episode af Fashion Forum på lyd nu. Du finder episoden på Apple Podcast og Spotify.