Podcasts
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED, POLITIK

National handlingsplan for tekstiler: 3 nedslag i Dansk Mode & Textils politiske udspil

I sidste uge lancerede Dansk Mode & Textil et forslag til en national handlingsplan for tekstiler, der definerer en fælles vision for cirkulær omstilling i den danske mode- og tekstilbranche.
I sidste uge lancerede Dansk Mode & Textil et forslag til en national handlingsplan for tekstiler, der definerer en fælles vision for cirkulær omstilling i den danske mode- og tekstilbranche.

For at imødekomme EU’s omfattende tekstilstrategi fra 2022 ønsker DM&T med deres nye handlingsplan at forberede branchen på de tiltag, der kommer. Handlingsplanen, der udkom i sidste uge samtidig med Copenhagen Fashion Week, lægger især vægt på behovet for en systemforandring i branchen fra en lineær til en cirkulær produktion af færre og mere holdbare produkter.

Handlingsplanen indeholder initiativer på fem områder: viden, forbrugeradfærd og -oplysning, styrket markedsovervågning, kompetenceopbygning af små- og mellemstore virksomheder og politiske indsatser.

1. Etablering af et nationalt videnscenter og hub for cirkulært iværksætteri

På vidensområdet er det værd at fremhæve, at handlingsplanen ønsker oprettelse af et nationalt videnscenter. Der et behov for at sikre koordinering og lagring af den viden, der eksisterer og løbende indhentes. Videnscenteret skal have til formål at styrke samtænkning og samarbejde mellem blandt andet virksomheder, forskningsinstitutioner og borgere. Samtidig vil det være videncenterets opgave at anbefale, hvordan investeringer bør fordeles. 

Handlingsplanen har derudover et særligt fokus på kompetenceopbygningen af små- og mellemstore virksomheder. Blandt andet skal Det Frivillige Sektorsamarbejde om Tekstiler styrkes og udvides – et offentligt-privat partnerskab mellem Miljøministeriet og 50 danske tekstilvirksomheder, hvor der arbejdes med cirkulære målsætninger frem mod 2030. Endeligt skal der etableres en ‘Hub for cirkulært iværksætteri’, hvor virksomheder og startups kan søge sparring og viden inden for cirkulære løsninger og forretningsmodeller.

2. Forbrugerkampagne og styrket fokus på formidling til børn og unge

Når det gælder forbrugeradfærd og -oplysning, skal der, ifølge DM&T, igangsættes en forbrugerkampagne med det formål at videreformidle den nyeste viden på tekstilområdet, så forbrugerne kan forholde sig kritisk til eget tøjforbrug og adfærd. 

Særligt skal der være fokus på oplysning og formidling til børn og unge, med vægt på de bæredygtighedsmæssige konsekvenser af tekstilforbrug – ligesom det samtidig er vigtigt at udbygge børn og unges kompetencer inden for blandt andet reparation.

3. Øget politisk indsats

Der er brug for politisk handling i omstillingen af mode- og tekstilbranchen, siger DM&T. Det offentlige køber mange tekstiler, og allerede her kunne der tages et stort skridt ved at indføre standardiserede bæredygtighedskriterier for udbudsmaterialet. Som det er nu, vinder pris nemlig ofte over bæredygtige parametre. Samtidig bør man fra politisk side opfordre virksomheder til frivillig registrering og rapportering af produkter på det danske marked som en forberedelse til de EU-krav, der bliver lovgivningspligtige fra forventeligt 2027-28. 

LÆS OGSÅ: Danskernes mest benyttede webshops giver skæv konkurrence. Organisationer kræver ens regler for alle

Desuden foreslås det at indføre et reparationsfradrag, der vil gøre det muligt for forbrugeren at trække udgifterne til en tøj-reparation hos en professionel skrædder fra i skat. Ligeledes opfordrer handlingsplanen til helt at droppe den nuværende brugtmomsordning på tekstiler, der ofte er en administrativ byrde for virksomheder, der arbejder med gensalg af tøj.

Foruden det ovenstående, ønskes der i øvrigt en styrket markedsovervågning af onlineplatforme fra tredjelande, som bliver mere og mere populære herhjemme. Der er et voksende behov for både at beskytte forbrugere og virksomheder, da onlineplatformene tager store markedsandele uden at leve op til samme vilkår og lovgivning som konkurrenter i EU. 

DM&T estimerer, at handlingsplanen kan realiseres ved at afsætte 250 millioner kroner på Finansloven 2025 og ved at lade aktiviteter og midler strække sig over en fireårig periode.