Han startede Soulland som 17-årig – nu træder han ud
Silas Adler går ud af Soulland. "Det sker i den største respekt for brandet".“Jeg startede Soulland, da jeg var 17 år gammel, hvor jeg begyndte at lave T-shirts uden nogen som helst forudsætninger for det. Hele den her rejse med learn as you go har været magisk, men lige så meget, som jeg har elsket at lave noget ud fra ungdom og uvished, så er der en naturlig udvikling i, at ville lave noget, der tager udgangspunkt i, hvor jeg er nu.”
Sådan fortæller Silas Adler, der i dag annoncerer, at han per dags dato trækker sig fuldstændig fra det brand, han selv har grundlagt og været Creative Director i siden 2002. Bruddet er rent og bunder ikke i uoverensstemmelser mellem ham og hans partner Jacob Kampp-Berliner, medejer og CEO i Soulland, oplyser han.
“Jeg har valgt at træde helt ud af alle poster i Soulland, da jeg tror på, at det er det bedste for begge parter. For min egen skyld, men også for det Soulland, der nu skal finde en ny vej. Set i bakspejlet ville jeg ønske, at jeg af og til havde været bedre til at separere følelser fra forretning, og jeg tror, det vil være godt for Soulland og dem, der skal drive det videre, at jeg ikke stadig har en fod indenfor. Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob.”
Jacob Kampp-Berliner trådte ind i brandet i 2008, og siden har de drevet brandet sammen, og den både forretningsmæssige og personlige betydning af dette partnerskab er tydelig:
“Det har været fuldstændig magisk at få lov at opleve denne her rejse sammen med sin bedste ven. Vi har prøvet alt fra at sove på en sofa sammen rundt om i verden til at blive vist rundt på Nikes hovedkvarter og starte et samarbejde med dem. Vi har lavet fantastiske shows, der har hyldet vores kærlighed til København og sammen skabt et fuldkomment brand. Vi har grint og grædt, og det er jeg ham evigt taknemmelig for,” siger Silas Adler på telefonen på vej til Paris fredag eftermiddag, hvor han har været til og fra i løbet af modeugen for at sige personligt farvel til de mange tætte samarbejdspartnere, han har haft der. Sammen har de to holdt et utal af markante modeshows primært i København, men også under blandt andet Pitti Uomo i Milano, lavet samarbejder Colette og de tegnede figurer Babar, Hello Kitty og Peanuts og sælges i butikker som Brown’s Fashion, Ssense, Storm Fashion og Voo Store. Men hvad der videre skal ske, ved han ikke endnu.
“Siden jeg var 17 år gammel, har der hele tiden været ti ting, der skulle laves, løses, leges og arbejdes med. Jeg har været mere Soulland i mit liv, end jeg ikke har, og jeg glæder mig til for første gang i mit voksne liv ikke at vide, hvad næste skridt skal være, og det har jeg givet mig selv noget tid til at finde ud af.”