Podcasts
Alle nyheder, Bæredygtighed

Soulland udgiver bæredygtighedsrapport på Black Friday for igen “at sætte spørgsmålstegn ved evig vækst og profit”

Rapporten viser både fremskridt og tilbageskridt på vejen mod en bæredygtig fremtid.
Rapporten viser både fremskridt og tilbageskridt på vejen mod en bæredygtig fremtid.

Med et ønske om at være med til at skabe øget transparens i modeindustrien valgte Soulland sidste år at udgive sin første bæredygtighedsrapport – for at dele både fremskridt og tilbageslag, lød det.

I dag udkommer så den anden rapport i rækken, ‘Responsibility paper 2021’, og det sker lige som sidste år på Black Friday.

“Ved at udgive vores årlige rapport på Black Friday håber vi at kunne inspirere til at stoppe op og tænke over bagsiden af en evig forbrugskultur,” udtaler Jacob Kampp Berliner, CEO i Soulland. Han lover, at rapporten igen i år vil berette ærligt om både positive såvel som negative resultater.

“Vi er ikke perfekte. Vi vil gerne vise, at vejen mod at skabe en mere ansvarlig virksomhed er fuld af forhindringer og svære beslutninger. Når vi taler om både vores succeser og vores fiaskoer, håber vi at bane vejen for, at andre virksomheder kan komme til orde og også begynde deres rejse,” siger han.

Rapporten er inddelt i tre kategorier, som er Soullands fokusområder i omstillingen af virksomheden: socialt ansvar, værdikæden og cirkularitet.

“Soulland er en forretning, og vi sælger produkter. Men alligevel tror jeg, det er muligt at sætte spørgsmålstegn ved evig vækst og profit, der bygger på at udnytte planeten og mennesker,” siger Jacob Kampp Berliner.

Fashion Forum giver dig her de vigtigste hovedpointer fra Soullands ‘Responsibility paper 2021’.

Fokus på ansvarlige materialer

Et område, rapporten dykker ned i, og som er essentielt for en grøn omstilling, er Soullands samlede materialeforbrug. Her er andelen af det, Soulland kalder ‘ansvarlige materialer’, steget fra 57 procent sidste år til 71 procent i år. For at Soulland kalder et materiale ansvarligt, skal indholdet enten være minimum 50 procent økologisk eller minimum 50 procent genanvendt eller bestå af minimum 50 procent lyocell.

Lyocell (eller Tencel) er en mere miljøvenlig udgave af viskose. Der bruges kun ikke-skadelige kemikalier, og både vand og kemikalier bliver genanvendt i en closed-loop fremstillingsproces.

Hvis man kigger på ansvarlige styles i Soullands kollektioner – dømt ud fra samme kriterier – er andelen steget 67 procent i 2020 til 82 procent i 2021.

Lyocell er det nye silke

Det er dog gået den gale vej, hvis man kigger på den samlede mængde af fibre brugt i produktionen. Her er andelen af ansvarlige fibre faldet fra 82 procent i 2020 til 77 procent i år, hvilket Soulland selv kalder for “ikke tilfredsstillende”.

Det, Soulland definerer som ‘ansvarlig bomuld’, er i samme periode faldet fra 91 til 87 procent af det samlede bomuldsforbrug, mens andelen af ‘ansvarlig polyester’ er steget fra 43 til 46 procent.

Det skyldes, at nogle af de bedst sælgende styles, blandt andet fra Playboy-samarbejdet, bruger konventionel bomuld og virgin polyester – og har solgt relativt mere i 2021.

Til gengæld er Soulland igang med en proces om at udskifte al silke til lyocell og forventer at kunne udfase al nyproduceret silke i løbet af 2022. For selvom silke er både bionedbrydeligt og fra en vedvarende kilde, så bruger fremstillingen enorme mængder energi på at opretholde de rette fugtighedsniveauer og temperaturer. Mængden af lyocell er steget fra fem til ti procent af Soullands samlede materialeforbrug siden sidste år.

Kvalitet, der kan sælges igen og igen

Ud over at nedbringe brugen af engangsprodukter, særligt engangsplast i emballagen, fokuserer Soulland på at skabe produkter i en kvalitet, der kan holde til at blive brugt og solgt videre. Lanceringen af deres ‘Re-seller-kategori’ tidligere på året skal være med til at skærpe det fokus.

Sammen med platformen Create2stay kan Soulland nu tilbagekøbe og gensælge brugt Soulland-tøj ved siden af nyt. Konceptet er indtil videre kun tilgængeligt i Danmark, men planen er at udbrede konceptet til resten af verden.

Du kan læse den fulde rapport her.

Flere forbrugere dropper Black Friday. Her er 3 bud på ‘Green Friday’