Det er nu ét år siden, at pelsbrandet Oh! by Kopenhagen Fur, der som siden 2013 har været en del af Kopenhagen Fur, valgte at skifte kurs. Som følge af store markedsforandring besluttede brandet at nedlægge sin egen produktion og i stedet overgå til udelukkende at fungere som forhandler.

Men nu ser det ud til, at kursskiftet ikke skabte den ønskede effekt. Oh! By Kopenhagen Fur har i denne uge meldt ud, at brandet nedlægges. Det fremgår både af hjemmeside og Instagram-konto.

Oh! by Kopenhagen Fur blev oprindeligt stiftet for at rykke pelshuset Kopenhagen Fur fra udelukkende at være råvaresælger til også selv at producere og sælge pelsprodukter til forbrugerne. Produkter, som især har været udgjort af farverige accessories, -tasker og -frakker. Via nogle mere trendfokuserede designs og lavere priser var formålet blandt andet at gøre pels mere attraktivt for en yngre målgruppe.

Men allerede i marts i år, hvor brandets seneste årsregnskab, der dækker perioden 1. november 2018 til den 31. oktober 2019, blev fremlagt, stod det klart, at der var store udfordringer. Bundlinjen bød på et underskud på -19,5 millioner kroner og egenkapitalen var i underskud med 12,2 millioner kroner. I ledelsesberetningen skrev brandet dengang:

“Selskabet har tabt sin egenkapital, og der er af moderselskabet, Dansk Pelsdyravlerforening a.m.b.a., modtaget en støtteerklæring, som sikrer selskabets finansiering om fornødent med lån. Støtteerklæringen løber til 31. oktober 2020,” skrev Oh! by Kopenhagen Fur, som også er en del af en branche, der lige nu er stærkt presset på grund af problemer med Covid-19-smittespredning på farmene. Det har ført til, at flere og flere mink aflives, og at mange minkavlere står midt i det, der kan gå hen og blive en eksistentiel krise.