Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Wood Wood tilbage i København: Showkalenderen forpligter

Brands skal huske, at ét dårligt show kan trække det ned for alle. Sådan lyder det fra Wood Wood, der er tilbage i København.
Brands skal huske, at ét dårligt show kan trække det ned for alle. Sådan lyder det fra Wood Wood, der er tilbage i København.

Wood Wood er tilbage under modeugen i København. Efter et par sæsoner med shows og aktiviteter i Berlin har brandet vendt næsen hjemad og blikket indad. Satsningen har givet brandet styrken tilbage på det tyske marked – men nu er tiden til selvindsigt og optimering.

”At rykke til Berlin og lave shows i to sæsoner har været en super fed oplevelse. Vi fik vist flaget, støttet op om vores netværk samt bygget nye broer til rigtig mange ressourcestærke og indflydelsesrige personer i Tyskland,” siger Karl Oskar Olsen, grundlægger og ejer af Wood Wood, til FashionForum.dk.

”Vi har samtidig suppleret med i februar at åbne én til Wood Wood-butik i Berlin. Vores brand står nu rigtig stærkt igen i den region og det var det, vi ville opnå.”

Tid til eftertanke
Wood Wood er vokset i dobbelt størrelse i 2011 og har fået mange nye folk ombord. Det hele er gået ”ufattelig stærkt”, som Karl Oskar Olsen udtrykker det. Og derfor er det på sin plads at komme tilbage til basen.

”Jeg ville gerne vende tilbage og finde en ro i at lave show i København, hvor vi kunne finde ind til os selv igen. Min mavefornemmelse sagde, at det ville være en god idé at kigge indad for at finde fæste til at udvikle tingende yderligere,” lyder det fra Karl Oskar Olsen.

Men hjemvendt igen er det også en mand, der gerne vil sætte kravene op og have høje forventninger til den kommende modeuge og alle dens medspillere.

”Jeg forventer, at dem, der er gode til at lave forretning, tager ansvar og støtter op omkring de talentfulde designere, der tør skabe noget som tilfører denne branche originalitet og god stil. Samtidig har jeg høje forventninger til både DAFI og dem der styrer messerne,” siger han, og fortsætter:

”De skal på samme måde vise os og alle andre en retning for hvor København skal hen som modeby. Og så forventer jeg, at alle de der laver shows virkelig forstår, at det forpligter at melde sig på en showkalender.”

Fælles forpligtelse
Og forpligtelsen handler blandt andet om, at man skal være i stand til at lave et show, som har international standard hvad angår design, produktion og afvikling, som det udtrykkes af Karl Oskar Olsen.

”Enkelte dårlige shows kan være i stand til at trække hele ugen ned i karakter og det er rigtig ærgerligt for nogle af de ambitiøse brands, som lægger rigtig mange ressourcer i at holde et højt niveau.”

For ifølge Wood Wood-manden er det vigtigt, at showkalenderen er med til at give folk et godt indtryk.

”De indkøbere og pressefolk som møder op til shows i København, skal gå herfra igen med masser af fantastiske iscenesættelser på nethinden og sprede ordet om, at det er i København, det sker.

International fremtid? 
Men hvad så med Wood Wood selv, spørger yours truly. Hvad kan man forvente af dem på showfronten?

”Vores show afholdes hos Andersen Contemporary på Amager Strandvej. Det er et mindre og mere eksklusivt show denne gang, til forskel fra andre sæsoner, hvor vi har lavet shows for 500-1000 mennesker. Vi kommer til at spille på flere tangenter under selve afviklingen af showet, så de der bliver inviteret får en fin oplevelse.”

Og når nu man gerne vil holde en international standard og selv allerede har været i Berlin, er det jo oplagt at rykke videre på et tidspunkt. Og det er måske også i sigtekornet fra Wood Wood.

”Vi planlægger nu et lille event i New York allerede til september. Det vil være en føler for, om det er i den retning vi skal gå. Vi har altid fokuseret internationalt, så det er givet, at vi rykker, når vi føler alt er klar.”