Masser af upcycling og utraditionelle materialer hos Swedish School of Textiles
Denne anmeldelse er bragt i samarbejde med Bolou Fine Jewellery.
READ THE ENGLISH VERSION HERE.
Swedish School of Textiles, torsdag den 8. august 2024 kl. 13.00, The plant (Tårnet)
Når man ser skolens navn, Swedish School of Textiles, er det sjovt, at så stor en del af de studerendes afgangskollektioner bestod af alt andet end tekstiler. Der var balloner, ståltråd, sakse, symaskinespoler, wires, teltstænger, nåle, klemmer, kunstige negle, hårspænder, to Macbooks, og jeg kunne blive ved… og det, der også er sjovt, er, at man ofte kan se, at de studerende har gået side om side, mens de har skabt deres kollektioner og dermed har samlet op på nogle af de samme referencer.
De to tydeligste fællesnævnere var netop brugen af uortodokse objekter og så upcyclet tøj. Sidstnævnte var nok det, jeg overordnet set synes fungerede bedst, hvis man skal se på det fra et mode-perspektiv, som trods alt er det oplagte under en modeuge. Hvor jeg godt kunne se både det sjove og kunstneriske aspekt i de mange styles, der var lavet af ikke-tekstilerne – særligt hos Abbas Mandegar virkede det gennemarbejdet og virkeligt godt lavet og fungerede som smukke showpieces. Men hos andre bevægede det sig meget langt fra kroppen og blev nærmere en kunstinstallation end tøj, som det for eksempel var tilfældet med Albin Söderbergs look med Macbooks med billeder af skjortedetaljer båret af en model, som ellers kun bar leggings. En sjov idé, men svært at omsætte til virkeligheden.
Liesel De Ridder var en af de studerende, som havde helliget sig brugen og upcycling af genbrugstøj. Det havde hun gjort ved hjælp af en lasercutter og strik. Og det fungerede især godt på en skjortekjole, hvor en masse skjorter var strikket sammen til et skørt.
Luiza Bacher havde i kollektionen ’In the kingdom of the mall’ overdynget sine styles med ting, som man kan finde i overflod i de fleste storcentre som hårspænder og kunstige negle. Hårspænderne fungerede lidt som store, sølvskinnende pailletter på et sæt med grå hoodie og lårkorte shorts og med store skulderpuder lignede det næsten en rustning. På en lyserød kjole gav hundredvis af meget lange, kunstige negle en næsten fjeragtig overflade og tilføjede glimmer, glam og humor til en kjole, som kunne gøre sig godt på Met-gallaens trapper.
Det er tydeligt, at der på Swedish School of Textiles er masser plads til at eksperimentere, og at fokus ligger på proces fremfor produkt. Og derfor er der netop også plads til de looks, som bevæger sig langt væk fra den mode, man kan købe i butikker. Nogle af de eksperimenter, der har fungeret særligt godt, er blandt andet Hugo Ehrets, hvor håndfoldede plisseringer agerer midtpunkt. I kollektionen ’Paperfolds’ undersøger Hugo Ehrets plisseringernes muligheder i et tekstil strikket af papirgarn. De håndfoldede plisseringer er herefter draperet, samlet og snoet rundt i delikate mønstre, der gav et så smukt resultat, som måske ikke er klar til at blive solgt i morgen, men som udforsker tekstilets potentiale og er nyt og spændende at se på.
Afgangsshows er altid garant for nye teknikker, eksperimenter og sjov og ballade, og Swedish School of Textiles’ afgangsklasse 2024 var ingen undtagelse.
Du kan nedenfor se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.