Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Dame ved computer

Ny EU-lovgivning rammer webshops: 9 ting, du skal være opmærksom på

Om et år træder en ny EU-lovgivning, der skal sikre tilgængeligheden på digitale platforme. Vi guider dig til, hvordan du tjekker din webshop efter
Om et år træder en ny EU-lovgivning, der skal sikre tilgængeligheden på digitale platforme. Vi guider dig til, hvordan du tjekker din webshop efter

Digital tilgængelighed er et område, der stadig halter langt bagefter hos de fleste.

Ligesom vi i stigende grad bliver opmærksomme på behovet i det fysiske rum, for eksempel for ramper til mennesker i kørestole eller ledelinjer til mennesker med synshandicap, så er der stadig alt for lidt hjælp at hente for de op mod 23 procent af den danske befolkning, der ikke kan navigere frit digitalt. (DST, 2023).  
 
Men det vil en kommende EU-lovgivning lave om på. I juni 2025 træder det nye EU Accessibility Act nemlig i kraft: Et direktiv, der kommer til at definere nye digitale tilgængelighedsstandarder for alle virksomheder med over 10 medarbejdere og/eller med en årsomsætning på over 2.5 millioner euro – herunder også e-commerce-platforme.  

Men hvad indebærer det, og hvorfor er det vigtigt?  

Digital tilgængelighed handler om at skabe oplevelser, som er tilgængelige for de relevante brugere, uanset evner eller omstændigheder. Det handler om at sikre, at vores hjemmesider og software kan navigeres og forstås af mennesker med en bred vifte af funktionsnedsættelser og handicap, herunder visuelle, auditive, fysiske, tale og kognitive – og det er noget, der bør indtænkes fra start i etableringen af nye digitale platforme. 
 
Dette er ikke kun et socialt ansvar. Der ligger også en forretningsmulighed i at nå endnu flere brugere med eksempelvis sin webshop samtidig med, at man efterlever de fremtidige lovmæssige krav. Når du designer dine løsninger til at imødekomme minoriteters behov, ender du nemlig ofte også med at gavne majoriteten. Der er mange eksempler på dette, men et af de mest udbredte er noget så simpelt som undertekster. Undertekster blev opfundet til, og er uundværlige for, personer med nedsat hørelse, men kan være værdifulde for alle i situationer, hvor man ikke kan have lyd på. Man kan opdele de fleste funktionsnedsættelser i permanente, midlertidige og situationsbestemte, og antallet af mennesker, for hvem de tilgængelige tiltag kommer til gode bliver kun større.  

Hvordan kan man leve op til standarderne?  

Med den seneste EU-lovgivning om tilgængelighed, the European Accessibility Act (EAA), har vi i Europa nu et direktiv, der sikrer digital tilgængelighed i den private sektor. Så hvad vil der kræves af den private sektors websites  og modebrands webshops og apps at leve op til det nye direktiv?  

Her får du 9 bud på, hvor du kan starte og skal være ekstra opmærksom.  

  1. Tilgængeligt design: Din webshop skal have et design, der er kompatibelt med hjælpeteknologier såsom skærmlæsere og andre alternative inputenheder. Dette omfatter brug af korrekt HTML- semantik, levering af tekstalternativer til ikke-tekstindhold som billeder samt sikring af en logisk læserækkefølge.  
  2. Tastaturnavigation: Brugere skal kunne navigere gennem webstedet kun ved brug af et tastatur. Det betyder, at alle interaktive elementer skal kunne nås og bruges vha. tastatur uden at være afhængig af en mus. 
  3. Farvekontrast: Sørg for, at der er tilstrækkelig farvekontrast mellem tekst, elementer og baggrund, for at gøre indhold læsbart for alle brugere. 
  4. Alternativt indhold: Giv alternative formater til indhold såsom videoudskrifter, lydbeskrivelser og tilgængelige PDF-filer for at imødekomme forskellige brugerbehov. 
  5. Alternativ billedtekst: Tilføj beskrivelser til billeder, så kunder med synshandicap forstår, hvad billederne repræsenterer. En screen reader vil læse billedernes alt tekst, så her kan man hjælpe med at beskrive produktet. 
  6. Formulartilgængelighed: Formularer bør udformes på en måde, så det er let at forstå og udfylde for alle brugere. Dette omfatter brug af korrekte formularetiketter, fejlidentifikation og tydelige instruktioner. 
  7. Responsivt design: Platformen skal være responsiv og tilpasse sig forskellige enheder og skærmstørrelser, hvilket sikrer en adapteret brugeroplevelse på tværs af desktops, tablets og smartphones. 
  8. Test og feedback: Test platformen regelmæssigt vha. såvel automatiserede som manuelle tests. Det kan også være af personer med funktionsnedsættelser for at identificere og løse tilgængelighedsproblemer. 
  9. Forankring: Sørg for at ansvaret for tilgængelighed er forankret i hele dit team og at alle kender til tilgængelighedsstandarder. Fra design til udvikling, testere og redaktører. Alle har et lige ansvar og bør forstå hvordan deres del, har indflydelse på tilgængelighed.  

Ved at fokusere på disse aspekter kan man forbedre tilgængeligheden på sin webshop og derved tilbyde en mere inkluderende oplevelse for alle brugere, samt sikre overholdelse af EU’s tilgængelighedslov.  

Udover de sociale og etiske årsager til at sikre tilgængeligheden, så har det også følgende gevinster for forretningen: Forbedring af tilgængeligheden kan positivt påvirke din SEO. Søgemaskiner belønner webapplikationer, der tilbyder en bedre brugeroplevelse, herunder tilgængelighedsfunktioner, som kan føre til øget synlighed og mere organisk trafik. Desuden vil optimeret tilgængelighed udvide din potentielle kundebase til at omfatte personer med handicap (permanente, midlertidige eller situationsbestemt), som udgør en betydelig del af befolkningen. 

Hvis du ønsker at blive endnu klogere og sikre at din platform lever op til lovkravene, kan du læse mere hos Digitaliseringsstyrelsen. 

Artiklen er skrevet af og bragt i samarbejde med Charlie Tango, et digitalt designbureau, der designer og implementerer brugercentrerede og datadrevne digitale løsninger. For dem er tilgængelighed i kernen af hele processen: Fra de første brugerundersøgelser til design og teknisk udvikling. Når de tester for tilgængelighed, bruger de både online værktøjer, manuelle testprocedure og reelle brugertest med repræsentanter fra udvalgte målgrupper, for det erfaringen, at det først er der, man virkelig forstår, hvor udfordringerne er. 

Vil du vide mere om Charlie Tango eller deltage i deres åbne arrangementer, så kontakt Sidsel Kjøller Damkjær på skd@charlietango.dk  eller Rasmus Sanko rs@charlietango.dk vi tager meget gerne en snak.