Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Mads Nørgaard står øverst på elegant trappe
Alle nyheder, Økonomi

Nyt Mads Nørgaard-regnskab vækker tilfredshed trods lavere top og bund

Store investeringer, prisstigninger samt generel markedsuro har – som forudsagt – sat sit præg på 2022-resultaterne fra Mads Nørgaard A/S. Faktorer, der også forventes at påvirke indeværende år.
Store investeringer, prisstigninger samt generel markedsuro har – som forudsagt – sat sit præg på 2022-resultaterne fra Mads Nørgaard A/S. Faktorer, der også forventes at påvirke indeværende år.

Da Mads Nørgaard A/S, der dækker over Mads Nørgaard – Copenhagen, Nørgaard på Strøget, samt Mads Nørgaard Ejendomme ApS, sidste forår fremlagde resultaterne for 2021, var det med ekstraordinær stor vækst. Vækst, der ifølge virksomheden selv skyldes “et meget nært samarbejde med leverandører og eksterne samarbejdspartnere,” som de dengang formulerede det i regnskabets ledelsesberetning.

Men det til trods, var forventningerne til 2022 ikke tilsvarende store. Tværtimod forudsagde Mads Nørgaard allerede dengang, at det ville blive et svært år på flere måder.

“Allerede i slutningen af 2021 har vi oplevet stigende priser på råvarer, transport og andre ydelser, som forventes yderligere intensiveret i det kommende år. De planlagte investeringer, prisstigninger samt den generelle uro i verdensorden medfører, at vi forventer et resultat før skat på 14-18 millioner kroner for det kommende år,” noterede virksomheden videre. Og det viser sig nu, at være en korrekt forudsigelse.

I 2022-årsregnskabet, som netop er blevet fremlagt, ses det, at Mads Nørgaard A/S i året realiserede et resultat før skat på 14,5 millioner kroner mod de 30,3 millioner året før – altså indenfor virksomhedens egen forudsagte margin. Efter skat lyder bundlinjen på 11,3 millioner kroner sammenlignet med 23,7 millioner i 2021. Bruttofortjenesten lyder på 61,2 millioner kroner, hvor denne året før var på 72,6.

Og dermed er resultaterne da også, ifølge ledelsen, tilfredsstillende.

“Resultatet afspejler både stigende råvarepriser, generel uro på vores markeder samt de planlagte investeringer i vores brand. Resultatforventningen for 2022 var 14-18 millioner kroner før skat. Trods de mange udfordringer i 2022 er vores resultatforventning opfyldt,” skriver virksomheden i den nye ledelsesberetning, hvor udsigterne til indeværende år også byder på flere investeringer og markedsuro – og dermed et yderligere nedjusteret resultat for 2023:

“For det kommende år er der planlagt en række investeringer i udvikling af forretningsaktiviteterne som medfører øgede omkostninger. Siden slutningen af 2021 har vi fortsat oplevet stigende priser på råvarer, transport, øget fokus på CSR og andre ydelser, som forventes yderligere intensiveret i de kommende år. De planlagte investeringer, prisstigninger samt den generelle uro i verdensorden medfører, at vi forventer et resultat før skat på 9-14 millioner kroner for det kommende år.”