Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Stine Goya Photo: Marie Thomsen
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW23, SKØNHED

4 makeup-looks, der tegnede Copenhagen Fashion Week AW23

Hvilke bryn, hvilken hud, hvilke læber skabte de mest markante beauty-looks under Copenhagen Fashion Week AW23? Vi peger på fire af de mest interessante her.
Hvilke bryn, hvilken hud, hvilke læber skabte de mest markante beauty-looks under Copenhagen Fashion Week AW23? Vi peger på fire af de mest interessante her.

Øjenbryn, både de tynde og de fraværende, 00’er-nostalgi, TikTok-trends, naturlig hud og blanke læber med masser af shine var nogle af de beauty-trends, der dominerede den netop overståede modeuge i København. Trends, der reflekterer en tid, hvor den ene krise afløser den anden. Men også en tid, hvor vi har accepteret, at verden er på vej et nyt sted hen og møder den med kærlighed, optimisme og håb.

Huden, der mange steder var naturlig, skal være gennemfugtet med en sund, naturlig glød, der viser den frem mere end at dække den til. Også uden for catwalken er contouring på vej tilbage og hudpleje- og makeupbrands har i stedet fokus på lettere teksturer, der efterlader huden naturlig og ensartet a la ’Clean Girl’-makeup. Dette var især tydeligt hos Holzweiler, hvor hyper glow-looket med spejlblank hud – der sidste sæson blev introduceret hos Proenza Schouler under deres SS23-show i New York – blev taget til nye højder.

Det er – stadig – ikke til at komme uden om Y2K-trenden, hverken i garderoben eller makeuppen, der stadig lever i bedste velgående godt hjulpet på vej af især TikTok. De nostalgiske beauty-tendenser med smalle øjenbryn og ‘frosty lips’ – tænk Paris Hilton – og især hos Rotate var de smalle 00’er øjenbryn i fokus og gav sammen med de afblegede øjenbryn, som vi blandt andet har set hos Kendall Jenner, modellerne et selvsikkert og sexet look, der understøttede både show og kollektion. En anden 00’er-nostalgisk trend, grunge-glam-stilen, så vi hos (di)vision, der med holografiske fregner og eyeliner sendte os tilbage til Avril Lavignes skater-look.

Her får du fire af de mest markante makeup-looks, der tegnede sig under Copenhagen Fashion Week AW23.

1. The e-girl

Brand: (di)vision
Key Makeup Artist: Marie Thomsen, MAC Cosmetics

Inspireret af japansk kultur er ‘e-girl’-makeuptrenden med sit fokus på statement øjenmakeup – dramatisk eyeliner, blush og fake fregner – gået viralt. Præcis ligesom model Sarah Dahl gjorde det, da hun som (di)vision-showets ‘brud’ pludselig rejste sig blandt gæsterne og tilsigtet hev dug og dækket bord med sig. Key makeup artist Marie Thomsen havde matchet brandets post-apokalyptiske dress for disaster-atmosfære med 00’ernes emo-grunge-look, krydret med cute detaljer: Stjerneformede pimple patches var strategisk placeret på modellernes ydre øjenkrog, mens holografisk glitter gjorde det ud for funklende fregner. Et lyserødt plaster hen over næsen  – som vi har set det hos Viktor & Rolf i sølv, satte sammen med falske øjenvipper prikken over i’et på de ikke mindre end 15 forskellige looks.

“Der er mange forskellige versioner af e-girl-makeuptrenden, men fælles for dem alle er, at de er ultra feminine. Vi havde fokus på sarte nuancer som pink og lilla, strøget med en pensel henover øjenlåg og kinder, og vi brugte en flydende sort eyeliner for at kreere det perfekte cat eye. Og så lagde vi en hvid eyeliner strategisk på den våde kant for at få modellernes øjne til at synes større. Huden blev holdt neutral, og vi brugte en let foundation eller dagcreme med farve for at give pigerne et no makeup makeup-look. Afslutningsvis påførte vi blush, fake fregner og highlighter hen over kindben og næseryg for at opnå en sund glød,” fortæller Marie Thomsen.

2. Brows, brows, brows

Brand: Rotate
Key makeup artist: Vilde Feste, MAC Cosmetics

Øjenbryn er en af de skønhedstendenser, vi absolut ikke har set det sidste til. Denne sæson så vi dem især hos Rotate, hvor både 00’ernes smalle øjenbryn og afblegede alien-agtige bryn prydede modellerne på catwalken.

“Makeup-looket for Rotate var inspireret af kollektionens overordnede mood: rock’n’roll og high voltage, men med et moderne twist. Jeg ville have, at modellerne skulle føle sig smukke og frie, når de gik ned ad catwalken. Vi afblegede deres øjenbryn med concealer og malede i stedet smalle bryn på dem. På kindben og øjenlåg brugte vi en cremet metallisk highlighter, der komplimenterede kollektionens overordnede palette af metalliske nuancer og tunge sorte teksturer. Som kontrast til de afblegende bryn påførte vi en sort eyeliner og gav dem messy vipper. Jeg gik benhårdt efter en ’dagen derpå’-stemning,” siger Vilde Feste.

3. Hello Aspen!

Brand: Stine Goya
Key makeup artist: Marie Thomsen, MAC Cosmetics

Stine Goya havde fundet inspiration til sin AW23-kollektion i H. C. Andersens eventyr Snedronningen. Kulden afspejlede sig i makeuppen – der samtidig lagde sig op af TikTok-beauty-trenden ’I’m Cold’ eller ’Cold Girl’, der har taget internettet med storm. Looket er oprindeligt skabt af digital kreatør Zoe Kim Kenealy og var med sin chikke après-ski-vibe det perfekte match til de kolde toner i Goyas kollektion.

“Vores fokus var at kreere et – på smukkeste vis – frostbidt look, uden at modellerne havde været en tur i kulden. Der blev arbejdet med lette foundation-teksturer og highlighter med perlemor. Modellernes hud skulle se sund ud med et naturligt, mat finish i midterpartiet og highlighter på ansigtets sider. Hvid perlemor blev lagt i øjenkrogen, og så kom vi masser af klar gloss på læberne. Som prikken over i’et blev der lagt blush, holdt i pink og kolde lilla nuancer, hen over kinder og næseryg for at understrege det kolde look og de friske kinder, man får, når det fryser udenfor,” siger Marie Thomsen.

4. Hyper Glow

Brand: Holzweiler
Key makeup artist: Vilde Feste, Mac Cosmetics

Det matte look er trådt i baggrunden denne sæson, og den ultimative sunde glød og dewy hud er i den grad i fokus. Tænk fjerlette udtryk og vandige teksturer skabt med serum-foundation, flydende highlighter, masser af ansigtsmist og gloss på læberne. Huden skal ses, ikke dækkes til.

“Makeup-looket til Holzweiler var inspireret af ‘The Deep Sea’. Alle modellerne så ud som om, de lige var kommet op af vandet. De primære produkter var klar gloss og en masse ansigtsmist, lige før de trådte ud på catwalken. For at kreere det våde look er tricket at påføre våde teksturer under øjet og på øjenbrynet. Modellerne fik også påført en fin glimmer under glossens på deres læber og på øjne, så når lyset ramte deres ansigt, reflekteres det tilbage, som når solens stråler rammer havoverfladen. Modellerne skulle se cool, friske og rene ud. Makeuppen skulle holdes minimal med huden i fokus og buede vipper for at løfte og åbne øjet,” siger Vilde Feste.