The Garment, Langelinie Pavillonen, tirsdag den 9. august 2022 klokken 12.30

1. Den inspirerende storytelling

Charlotte Eskildsen var ikke født og Sophie Roe først en tanke mere end en generation senere, da Mick Jagger stod på scenen i Londons Hyde Park sommeren 1969 i en hvid flæsekjole med kort, rynket skørt over hvide habitbukser i et androgynt look, der var selvfølgeligt for datidens popkulturelle koryfæer. De to kvinder bag The Garment har i  dag, så mange årtier senere ladet sig inspirere af Rolling Stones-sangerens leg med det feminine. Ligesom den bryllupshabit, hans første kone, Bianca Jagger, havde på til deres vielse i Saint Tropez, gik igen i kollektionen både i en bogstavelig fortolkning i en elegant, råhvid uldblanding og i variationer af den med stumpede veste over velsiddende, vide bukser. Storytelling er vigtig for at forstå næsten enhver designers kollektion, så det ikke bare bliver tøj for tøjs skyld. Den voksne designer Charlotte Eskildsen og den unge influencer Sophia Roe har løst billet til den samme tidsrejse for at klæde os på til at forstå, hvor mange ressourcer, der ligger i kulturarven fra 1970’erne, som sagtens kan tåle et gensyn med nutidens øjne af alle, uanset generation.

2. Den perfekte ramme

Tidsrejsen har ikke kun taget Eskildsen og Roe tilbage til London, men i høj grad også Los Angeles, hvis laid back livsstil ved pool og strand og arkitektoniske mid century-modernisme smelter sammen som inspiration for kollektionens afslappede enkelhed. De kunne ikke mønstre svajende palmer til deres show (undtagen i en smuk blonde fremstillet til kollektionen), men valget af Langelinie Pavillonen fra 1958 var den perfekte association til de eksperimentelle prøvehuse i træ omkring Hollywood, tegnet af verdens største arkitekter i efterkrigstiden og et årti frem, som begge designere er forelskede i.

3. Det tidløse look

Trods de konkrete referencer fremstår SS23-kollektionen alligevel som et moderne bud på tidløs slow fashion. Fra de førnævnte variationer over lyse habitter og skjorte-romantik til hverdagens pragmatiske pinstripe-nederdele og aftenlivets skarpt skårne halterneck-kjoler i sort og blå som himlen over Venice Beach, som vil have en lang levetid foran sig. Mere tidstypisk – både fra dengang og nu – og måske kortlivet, er de kropsnære, næsten strømpestramme hæklede og strikkede kjoler, bh-toppe og miniskørter, som Jane Birkin var med til at gøre populære i sin ungdom. Det er sjovt her og nu, men selvom referencen er håndarbejde, tapper det i stedet ind i en high street fashion-tendens, der ligger langt fra brandets bæredygtige mission.

Se hele kollektionen her