Selvom meget er sket for det stadigt unge brand Blanche siden lanceringen i 2017 – heriblandt et helt nyt team sidste år – har virksomheden ikke lagt skjul på, at de oprindelige ansvarlige tanker er intakte. Tanker, der blandt andet har ført til, at de sidste år opnåede den anerkendte Svanemærket-certificering på deres jersey-program. Men nu er de klar til at krydse endnu en stor certificering af listen – denne gang på deres bomuld.

Blanche har nemlig fået Fairtrade-certificeringen, så den dækker deres bomuld fra Indien og herunder alt fra landbrug, produktion til emballering og mærkning. Ifølge Fairtrade Danmark, findes der i dag flere danske firmaer, som for eksempel producerer strømper og lignende med deres licens, men Blanche er det første deciderede modebrand, som har opnået mærkningen.

“Det var en svær certificering at opnå, men det hele værd, og vi er meget stolte af at være et af de første modebrands i Skandinavien, der har fået den,” siger Head of Communications June Basar.

Ordentlige forhold – og stor genkendelighed 

Ifølge June Basar, er den nye certificering især arbejdet værd for Blanche, fordi den tikker to vigtige bokse af – både sikring af en række specifikke forhold i værdikæden, men også bredt kundekendskab. Førstnævnte betyder, at der igennem hele værdikæden bliver betalt en fair pris for råmaterialet, givet rimelige lønninger og sikre arbejdsforhold. I Indien, hvorfra Blanche får sin bomuld, samarbejder Fairtrade desuden med de lokale landmænd for at reducere kemikalier, ligesom at de støtter dem i den nødvendige tilpasning til det foranderlige klima. Derudover er der flere kriterier, produktionen skal leve op til. Blandt andet bliver Fairtrade-bomuldsmarker i Indien vandet med regnvand for at reducere materialets ellers naturligt høje vandforbrug.

“Det var vigtigt for os at have en certificering, der dækker både mennesker og planet. Der er desværre meget slaveri, misbrug og manglende respekt i modebranchens leverandørkæder. Fairtrade-certificeringen sikrer, at produktionen er sweatshop-fri, arbejderne bliver betalt en leveløn, og at varerne er produceret under miljøvenlige forhold,” siger June Basar videre og forklarer, hvad sidstnævnte, det brede kundekendskab, betyder:

“Hos Blanche er vores mission at lave bæredygtige modevalg nemmere for alle. Fairtrade-avocadoer, -bananer og så videre er en del af hverdagen for mange. Fairtrade er en velkendt certificering, som er blevet synonym med at købe kvalitetsprodukter, der er blevet produceret ansvarligt og under fair forhold – og vi håber, det vil engagere folk til at købe bæredygtig mode på samme vis, som de tager andre bæredygtige livsstilsvalg.”

De første Fairtrade-certificerede styles er en del af Blanches PreFall 2022-kollektion, der lanceres i maj 2022.