Copenhagen Cartel vil redde brugte styles fra at ryge i skraldespanden, efter kunderne er færdige med at bruge produkterne. Men i stedet for at lade det brugte tøj gå videre til et andet genanvendelsessystem, skal det i stedet indsamles og føres tilbage i virksomhedens egen værdikæde, så det kan genanvendes til nyt Copenhagen Cartel-tøj.

Dét er resultatet af et netop afsluttet forløb hos det EU-finansierede nationale udviklingsprojekt Grøn Cirkulær Omstilling, som hjælper danske SMV’er med at udvikle og implementere grønne og cirkulære forretningsmodeller.

“De gode effekter ved at have en bæredygtig produktion og materialer mindskes, hvis tøjet ikke håndteres ansvarligt, når det ikke skal bruges mere. Der havde vi hos Copenhagen Cartel potentiale for at udvikle os, og derfor kommer vi nu til at genopfinde hele vores produktion, så vi kan løfte genanvendelse til et nyt niveau,” siger stifter Katrine Lee Larsen.

Det københavnske brand, der er bedst kendt for at skabe badetøj af plastik fra verdenshavene, forbereder sig derfor nu på at opgradere hele produktionskæden, så brugte styles og reklamerede varer får en længere levetid som ressourcer, der kan indgå i produktionen af nye varer igen og igen.

LÆS OGSÅ: ‘Investordarling kåret til årets grønne startup’

To konkrete strategier

Grøn Cirkulær Omstilling er sat i verden for at hjælpe mere end 450 virksomheder med at udvikle deres forretning i en mere bæredygtig og cirkulær retning. Det kan enten foregå gennem individuel rådgivning, kollektive forløb eller korte intensive forløb. Projektet arbejder bredt og på tværs af industrier.

For Copenhagen Cartel har samarbejdet med Grøn Cirkulær Omstilling ført til to konkrete strategier for, hvordan brandets produkters levetid kan forlænges.

“Den langsigtede plan indebærer, at hele vores nuværende værdikæde ændres, så brugte og gamle produkter kan komme tilbage i produktionscyklussen, hvor det vil blive nedbrudt til fibre, som vi kan omdanne til nye metervarer og sy nye produkter af. Vi genbruger allerede dyrebare ressourcer, når vi skaber vores produkter, men med den opgraderede produktionskæde kommer vi til at kunne genanvende produkter igen og igen. Det er et afgørende skridt i den rigtige retning mod en mere klimavenlig produktion,” fortæller Katrine Lee Larsen, der forventer at etablere et retursystem.

På den korte bane har Copenhagen Cartel skabt et upcycling-samarbejde med startuppen Mullè. De reducerer tøjspild i modebranchen ved at re-designe tøjreklamationer fra danske brands, og sammen lancerer de to brands nu en kollektion, der består af 88 selvsagt unikke, upcyclede produkter.

“Vi er en lille startup med begrænsede ressourcer og et minimalt budget, men i vores projekt med Mullè reducerede vi 100 reklamerede styles til 88 unikke og brugbare produkter og stod kun tilbage med et spild, der svarede til et par bukser. Når vi kan skabe så meget med få midler, så tænk på potentialet, der ligger i at flytte den type genanvendelse over i storskala-produktion. Vi glæder os til at komme i gang,” slutter hun.

Du kan læse mere om Grøn Cirkulær Omstilling, og hvordan du selv ansøger om et forløb her.

CIFF Kids løsriver sig fra modeugen