Ganni, digital, torsdag d. 3. februar 2022 kl. 20.00

3.02 minutter inde i Gannis live-on-tape koncert/showpræsentation stopper Jada op og tager en dyb vejrtrækning, inden hun går på scenen. Toppet af glitrende perler om øjnene består showsættet af transparent, lidt kraftig, sort blonde på bukser og skjorte bundet under barmen markeret af tydelige flipper og manchetter.

Men hvorfor nævne Jadas vejrtrækning, et nærmest undseeligt moment i den næsten kvarter lange video optaget på Vega? Fordi den viser en intimitet, der synes sigende om Gannis samarbejder med sine muser – at det skal være en ægte forbindelse mellem mennesker og ikke bare en købskontrakt.

Og selvfølgelig er det Jada med sin sødme og powerhouse-energi, der er omdrejningspunkt i denne – anden siden sidste vinter – koncertvideo, som Ganni har vist under Copenhagen Fashion Week fremfor et fysisk show. En film, der glidende kombinerer den nærmest dokumentariske optagelse af koncerten og forberedelserne inden med modeller, der danser, går, leger sig gennem københavner-koncerthusets ikoniske bygning.

Viben er ung, men også eviggyldig og strækker sig i begge retninger fra Gannis millenial-mom-målgruppe – for hvem vil ikke gerne sættes i forbindelse med musikkens indtagende dynamik?

90’er-inspirationen, der ikke alene løber som en tråd i den yngre generations udtryk, men også som en gennemgående inspiration i kollektion på kollektion (også) denne modeuge, har en sjælden berettigelse hos Ganni. Særligt fordi den kommer fra en genuin besættelse af årtiets musikscene (Björk og PJ Harvey) hos kreativ direktør Ditte Reffstrup og formede hendes escape room, da hun som helt ung voksede op i det nordjyske – inden hun tog til København og festede, da Vega åbnede og var the place to be.


Sølvcoatede jeans, oversize blazere, miniskirts, midi-nederdele og blød strik leverer basen, der kan oversættes ikke blot til mange sprog, men også til mange meget forskellige looks. Fra det enkle, hvor farven og små detaljer som krøllede sølvknapper og foldede læg på eksempelvis blazeren leverer udtrykket til det sammensatte og stylede, hvor effekten dannes af små toppe og veste, så man selv kan sammensætte den #gannigirl, man er lige den dag. Noget, der også kommer fint til udtryk i konstruktionen, hvor løbegange med bånd i kjoler og på nederdele gør det muligt at bestemme, hvor kort skørtet skal være, hvor nedringet overdelen skal være, hvilket blandt andet ses i et brunt, bævernylonmateriale, en babyblå kjole og en bordeaux paillettop.

Søde sløjfer, der på rad lukker kjoler, er cute uden at være sukret, leopardprintet var den trygge genganger, mens pyton og paisley er sæsonens mest markante og 90’er-prægede prints, der binder kollektion og film sammen i en fortælling, vi gerne vil høre nu – og til efteråret, hvor kollektionen kommer ud. Og i mellemtiden bør man tage sig mindst to gange 15 minutter til at nyde Jadas vidunderlige ryst og videoens skønne energi.

Se hele kollektionen her