Wood Wood, Jenagade 22, onsdag den 2. februar 2022 kl. 19.00

Onsdag aftens sidste show var gemt til fødselsdagsbarnet. Wood Wood kunne med sit AW22-show markere sine første 20 år på den danske modescene siden starten i Krystalgade i København tilbage i 2002.

Til onsdagens show i et tv-studie på Amager, hvor både ‘Vild med dans’ og ‘Hvem vil være millionær?’ er blevet optaget, var der pyntet op til rå fest med to hvide, cylinderformede og kæmpestore ballonlamper, der oplyste rummet, hvor gæsterne sad i et cirkelarrangement. Eksperimenterende, 90’er- og break beat-klingende elektronisk musik kom fra to dj-pulte placeret i midten af  manegen, mens modellerne viste kollektionen designet af head of design Cecilie Liv Mortensen og inspireret af ven-af-huset og international kunstner Tal R’s værker. Musikken sad lige i skabet, og iscenesættelsen var stilet kølig med et underforstået budskab om, at det var tøjet, det skulle handle om.

Og det krævede da også et vist fokus at tyde meningen med det hele. Enkelte styles er egentlig lette nok at afkode, for eksempel ét af de første: en 70’er-brun og hvid islandsk-lignende striktrøje med lynlås og motiver tydeligt taget ud af kunstnerens univers. Også et farverigt skjorte-/stumpebuksesæt med printet patchwork-mønster – en mosaik af Tal R’s mange figurer og budskaber, der dog havde stået skarpere som reelt patchwork og ikke blot print – det ville have givet en spændende struktur og overflade. Et tracksuit har samme mønster, men i grå og brune toner, og det er faktisk mere interessant end det med farver. Det har en anden dybde og dysterhed over sig.

Til gengæld indeholder kollektionen flest outfits, hvor det er svært at se sammenhængen mellem Tal R og Wood Wood, og hvor det måske slet ikke har været meningen, for eksempel en meget klædelig, lang frakke i grå bomuld. Eller en grå og navy, ternet skjortejakke. Eller en snehvid dunjakke i et klassisk snit. Det er til gengæld pænt og praktisk og meget Wood Wood.

Det er samlet set en god kollektion med brugbare vinterjakker og -frakker, brune og sorte skindhuer og handsker, og der skal nok være mange, der nu kommer til at bære Tal R’s kunst på kroppen. Men det er også en stille kollektion, og fred være med det, men i en showmæssig sammenhæng manglede der en fortælling – enten i kollektionen eller rundt om den. Tal R har været en effektiv kunstner med mange værker at lade sig inspirere af, så det kunne sagtens have givet anledning til endnu mere udforskning, hvor værkerne blev vækket til live på en ny måde. Men der manglede mod. Det blev for safe, for ready-to-wear og med for få showpieces til at gøre det til et rigtigt underholdende show.

Se hele kollektionen her