COPENHAGEN FASHION WEEK AW22
SHOWANMELDELSE

Skall Studio lagde endnu et klædeligt lag til sit gennemførte univers

Skall Studio er langsomme i ordets bedste forstand – men laver nu også tøj, der også passer til en lidt hurtigere hverdag.
02.02.2022 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Copenhagen Fashion Week

Skall Studio, Studio X, onsdag d. 2. februar 2022 kl. 09.00

Det må gå godt for Skall Studio, når de tydeligvis ikke går op i, om en anmelder af deres show kan se tøjet eller ej. Men det gør det også, og det forstår man godt. Skall er lykkedes med at skabe et solidt sisterhood omkring sit brand, der bare vokser sig stærkere og stærkere og finder en identitet i det, der er så meget brug for – en solid garderobe af tøj, vi kan bruge på tværs af sæsoner og år, gemme, passe på, give videre.

Det er – i al sin stille enkelthed ­– helt utrolig pænt. Og den måde brandet konsolideres fra deres spæde start med blide broderie anglaise busseronner til i dag at præsentere en fuld garderobe med både strik, suits og overtøj, er en strategi, der virker.

Denne sæson havde søskendeparret Marie og Julie Skall inviteret til en intim showoplevelse i Studio X’s rå lokaler. Fire stolper midt i et nøgent rum indrammede en yndefuld harpespillende sangerinde, som satte en drømmende stemning for præsentationen af kollektionen, der var inspireret af Linda og Paul McCartneys idylliske farm life i skotland omgivet af dyr og bør.

Showets åbning, et gråt jakkesæt med brede, læggede bukser fungerede elegant med et stort svagt mønstret uldtørklæde svunget tæt om kroppen som sjal. Ligesom den sorte blazer over et par sorte broderie anglaise bukser var en elegant måde at tage Skalls univers ind i en hverdag, hvor dage på kontoret er en realitet. Det er ikke bare, som Københavnere forestiller sig at gå klædt på feriedage, hvor de rammer natursymbiosen i Hornbæk og Klitmøller – det er tøj, vi har lyst til at leve i og lade være garderobens udgangspunkt.

Den udvidede styling flød glidende ind kollektionen, de store spejlbrocher, der fæstnede sjaler, de runde bæltespænder, var ligesom opbygningen af sæt med rullekraver under kraftige skjorter og busseronnekjoler, med til at understrege brandets enorme udvikling og potentiale til at slå sig endnu mere fast – lige som showets ene mand, model Jon Hjelholt, stod som selve drømmen på en afslappet, lidt outdoorsy-type med eget sommerhus i oversize kabelstrik (formodenlig i uld fra hans families fynske uldspinneri, som Skall Studio samarbejder med) og bløde, brune bukser i bredriflet fløjl.

Og som om alt dette ikke var shine nok, så er det virkelig i overtøjet, at man skal investere, hvis man skal vælge blot et enkelt item fra kollektionen – men selv dette ville blive svært. For skulle man så vælge den klassiske lange sorte frakke med markante skuldre, den grå mellemlange i uld med de runde skuldre, eller den taupe-farvede trenchcoat med de brede ærme-opsmøg båret så cool af Caroline Bille Brahe eller endeligt den kortere jakke, der med løbegang gav fornemmelsen af et skød bagtil?

Skall Studio er, uden tvivl, et af de mest tydelige eksempler på et brand, der vil tilgå deres bæredygtige ambitioner hele vejen rundt – og de har fundet en vej, hvor det også i designet bliver et indbydende og tilgængeligt univers at træde ind i, og den vej skal de bare storme ud af i deres eget rolige tempo.

Se hele kollektionen her