Designers’ Nest, Bella Arena, tirsdag d. 1. februar 2022 kl. 17.00

Lad os slå fast med det samme: De etablerede modehuse skal stå tidligt op for at matche niveauet – både intellektuelt, ansvarligheds- og håndværksmæssigt – til de nordiske nyuddannedes årlige show, Designers’ Nest!

Designkonkurrencen har nemlig under modeforsker Ane Lynge-Jorléns sikre hånd udviklet sig til at blive en afgørende faktor. Ikke nok med, at vi præsenteres for de absolut dygtigste af de netop færdiguddannede designskoleelever og deres sprudlende tilgang til faget, de får også en konkret mulighed for at komme videre i modesystemet i form af internships, studieophold, pengepræmier, minikollektioner med mere.

Til dagens show i en cool, men svagt oplyst kæmpehal i CIFF blev det endvidere cementeret, hvad vi har set tendenser til i flere år: 1. Finland styrer! Hele fire af de 10 nominerede var fra Marimekkos og Alvar Aaltos land. 2. Tidens nytænkning sker fortsat gennem strik og skrædderi.

At ansvarlig produktion er en selvfølge, bør være overflødigt at nævne. Mode handler som bekendt i sin grundessens om tidsånd, og designskolerne sætter en ære i at spejle samfundets største problemstillinger. Men der, hvor fårene bliver skilt fra bukkene, er, om de unge designere kan skabe tøj, der også kan bruges uden storytelling; om tøjet er mere end gode intentioner og kunnen.

Ballet blev åbnet af finske Boram Yoo, som laver tøj til de sidste overlevende på jorden, men som er klar til at begynde forfra. Med referencer til middelalderens store silhuetter med skørter og kapper i lag på lag til kvinder, tætsiddende camouflagedragter til herrer og store kyser til begge er der i hvert fald tale om ren kærlighed til klimaet; camouflagemønsteret er ved nærmere eftersyn baseret på blomster, ligesom kvindernes dragter er en myriade af legesyge detaljer som blomsterapplikationer, velour og overmalede materialer. Ideer, der sagtens kan overføres til mere brugbart tøj.

Designer: Boram Yoo

Også finske Elina Heilanen skaber markant tøj til klimakatastrofens overlevere. Bomulden er voksbehandlet og klar til storm, men de solide læderkantsnører er rosa, og et fint mønster baseret på klassisk vand-marmoreringsteknik går igen og skaber helhed og nysgerrighed, ligesom en gigastriktrøje i creme og rosa blødte det hele yderligere op. Dette er ikke tøj til en afslutning, men til en ny begyndelse.

Og så blev stemningen let, fri og fjantet! Norske Bror August Vestbø viste en vidunderlig kollektion med en blanding af blandt andet strik, satin, glitter, vintagepatchwork og gamle bordløbere. Overdådige effekter som skød, pjerrotkraver, stramme skørter og seethrough og markante cut-outs sat til strømpebånd og ankelkæder viste, at man sagtens kan være både finurlig og sensuel uden at gå på kompromis med tidsånden og integriteten. Med andre ord: En hyldest til (valg)frihed.

Designskoleshows skal også levere gakkede indslag. Med strik (!) og læder laver finske Leevi Ikäheimo tøj a la Nintendo og metaverse. Store, kønsløse dragter i sort, solgul og tomatrød med gigantiske pigge. Men også for eksempel en super brugbar kort, fluffy multifarvet “pels”-jakke vævet af overskudstekstiler og syntetiske parykker. Imponerende håndværk!

Svenske Mikaela Mårtensson sendte en hær af smukke havfruer på podiet. Spindelvævsfint strik og hækleri i fluorescerende farver med cut-outs kombineret med mintfarvede brynjedetaljer som lange handsker og badehætter skabte et i princippet nøgent, men alligevel påfaldende påklædt look. Et stærkt og feminint udtryk.

Designer: Mikaela Mårtensson

Danske Asier Quintana viste dekonstruerede herreskrædderier og lange kjoler kombineret med blonder og gav dermed et cool og punket bud på, hvordan manden anno 2022 skal gå klædt. Hans rygløse habitveste kan i øvrigt allerede fås hos Sabine Poupinel.

Herefter fulgte danske Frederik Taus med et ligeså dekonstrueret, men mere farverigt look. Hans kønspolitiske budskab spiller på de modehistoriske koder for især dametøj. Overdrevent spidse skuldre og XL-kraver, pencilskirts og dragtsæt i klassisk skotsktern tilsat statements. Sigende i sig selv var det, at den ene kvindemodel havde betydeligt sværere ved at bevæge sig i sin nederdel, end hendes mandlige kollegaer i deres videre gevandter. En humoristisk detalje var, at ternene på et blåt veste-herresæt var skabt af farverige sikkerhedsnåle.

Designer: Filippa Agaton

Den måske lettest tilgængelige af de 10, svenske Filippa Agaton, har allerede fået fast job hos Tôteme. Intet under, for hendes stilrene kollektion i hvid, blå, camel og sort med referencer til såvel Paris, Biarritz, Marrakech og New York passer perfekt til enhver scandicool rejsende med sans for 90’ernes minimalisme og 20’ernes frigjorte, sporty tomboy. Komplet med cool detaljer i form af stigbøjler på taskerne.

Finske Joona Rautiainen viste skræddersyet herretøj i naturens farver – mosgrøn, musegrå, stormgrå, himmelblå, jordbrun – med et poetisk tvist. Hans suits og trenchcoats og bukserne med overdreven vandfaldslængde holdt i tone-i-tone er syet af for eksempel genbrugsgardinstof, farvet med te og draperet med overskuds-silketyl, eller skabt af overskudslæder fra rensdyr. Lange tørklæder og gyldne medaljonhalskæder flagrede ned ad ryggen på dem hver især og gav en fornemmelse af dandyer. Enkelt og effektfuldt.

Sidst, men ikke mindst så vi norske Rintaro Iino, som skaber skulpturel uldstrik som taget ud af større fortællinger; folkeeventyr eller operaer. En kort, koboltblå flæsekjole med firkantet halsudskæring og store løse flæseærmer, en lang, tomatrød dragtkjole med kalvekrøs på reverset og ærmer a la stormaskede fiskenet, der også gik igen i en grøn “hætte” på en anden model vidnede om Iinos store talent.

Med andre ord: Endnu et stærkt felt udvalgt af det internationale dommerpanel under Ane Lynges kyndige ledelse. Og selvom den enorme betonhal og det dæmpede lys tildels lagde en dæmper over showstemningen, er det tydeligt, at vi ikke kan undvære Designers’ Nest. Man får ganske enkelt lyst til at røre ved og gå på opdagelse i hvert eneste stykke tøj. Tak!

Vinderen af hovedprisen på 50.000 kr. samt et studiebesøg på UEDA College of Fashion i Osaka i Japan samt et keramiktrofæ skabt af Karl Monies blev Boram Yoo fra Aalto University i Finland. Se de øvrige prismodtagere på Designers’ Nests Instagram: @designersnestaward

Se hele kollektionen her