Gestuz, ’The time traveller’, Pakhus 11, tirsdag d. 1. februar kl.  12.00

“She couldn’t travel the world, so she started travelling in time.” Sådan lyder overskriften til Gestuz’ AW22-kollektion, som går under navnet ’The time traveller’. Og så bliver der ellers også rejst i tiden. Med tydelige referencer til 80’ernes glammede bærfarver, aerobic-bodystockings og markante power suits og 90’ernes mavekæder, mavebluser og – i mangel af et bedre ord – glimmerfluffet Lurex-lignende strik, hoppes der rundt i årene, som ofte er inspirationskilden for kreativ direktør Sanne Sehested.

Og så tilbage til nutiden, hvor meget tidstypiske styles som den grønne figure hugging kjole med et mønster, der minder om malakit-stenens, eller det strikkede sæt med nederdel og top, som blander det komfortable og sporty med det smarte til den nye corona-prægede virkelighed, og minder os om, hvilken tid vi faktisk befinder os i. Men jeg savner, at de forskellige tider blev forenet med en rød tråd i denne kollektion. De gode styles er der, men det større billede bliver ikke klart for mig.

Som når koreografien i videoen virker mere tilfældig og ja, lidt kluntet, når modellerne slentrer ned ad den brede brombærfarvede catwalk og poserer med en hånd på hoften. Her savner jeg power og humor, så det kunne forstås som et gennemført nik til en anden tids modeshows, hvor disse poseringer, som vi fniser lidt af i dag, netop var normen. Der må hjertens gerne gås all in, når vi taler modeshow – også selvom det præsenteres digitalt.

På samme måde savner jeg også, at videoformatets styrker udnyttes til fulde. For dette er om noget en kollektion med smæk på det taktile, og det vil jeg gerne fornemme endnu mere, når jeg sidder på den anden side af skærmen. For hvis der er noget, Sanne Sehested er god til, så er det at blande materialer og få dem til at spille op mod hinanden og fremhæve hinanden på bedste vis. Som når en stor ulden striktrøje sættes sammen med et par matte læderbukser. Eller når et par skinnende, glatte lakbukser parres med den matteste matte jersey, så et sort-i-sort look stadig er spændende for øjet. Og når en smalribbet bomuldsbodystocking sættes sammen med føromtalte glimmernederdel, der næsten ligner noget, man kunne lave julepynt med, så ville det være skønt med flere nærbilleder, flere detaljer.

For der er ingen tvivl om, at Gestuz byder på rigtig godt tøj. Det er her, du skal lede efter de velsiddende bukser, til når du gerne vil fremstå som hende, der bare har styr på det hele. Det er her, du finder den smukke blazer med overraskende detaljer i form af en lille ekstra lomme og blå og sorte, bittesmå pepitatern. Og den ankellange, sorte uldfrakke, som bare er lige, som sådan en skal være. Kort sagt er det godt tøj til din langtidsholdbare garderobe. Men om det er et showbrand, kan jeg måske godt blive i tvivl om. De er som bekendt stadig nye på showfronten, så måske er det bare noget, som lige skal inkorporeres i brand-DNA’et. Jeg er i hvert fald klar til et Gestuz med flere sjove showpieces som den similistensbesatte netkjole og generelt (meget) mere knald på. Brandet kan helt sikkert bære det.

Se hele kollektionen her