Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Pitti åbnede modesæsonen – mindre, men stadig stærk

Da Pitti Uomo blev afholdt i sidste uge, var det uden dansk deltagelse, og med en mindre, men solid indsats fra brands, indkøbere og presse – der markerede åbningen af de internationale modeuger.
Da Pitti Uomo blev afholdt i sidste uge, var det uden dansk deltagelse, og med en mindre, men solid indsats fra brands, indkøbere og presse – der markerede åbningen af de internationale modeuger.

“Vi er klar til at yde vores bidrag til genopretningen af italiensk mode og international handel”. Sådan lød det fra administrerende direktør af Pitti Imagine, Raffaello Napoleone, ved åbningen af Pitti Uomo 101 og børnemessen Pitti Bimbo 94, der grundet corona for anden gang var slået sammen, og begge sluttede torsdag den 14. januar.

En messe inspireret af det overordnede tema Reflections, der skulle opleves som et billede på branchens indre og ydre refleksioner i en tid som denne, som øjebliksbilleder eller et fremtidsglimt, som et vindue, der åbnes – en ny begyndelse. Og det er på mange måder det, Pitti gerne vil – og lykkedes med at indikere: at de skød 2022’s modesæson i gang – at de har stået krisen igennem og er parat til at komme videre.

Lysten til at lægge krisen bag sig og se fremad, skønt vi stadig står med fødderne dybt plantet i usikkerhed, kom også til udtryk hos indkøbschef for sko og accessories i Illum, Alexandra Saunders, der sagde:

“Vi skal tilbage til normaliteten. Mode og image er dynamiske verdener, der ikke kun kan opleves online: én ting er at se et foto, en anden er et møde med en person i virkeligheden. Jeg er her, for at møde folk fysisk.”

Og det fysiske møde var der – blot i en mindre skala. Noget, de nu opgjorte besøgstal også bevidner. En total på 8000 besøgende, hvoraf 4900 var indkøbere og 30 procent af disse fra lande udenfor Italien, lyder umiddelbart ikke af meget taget i betragtning at Uomo alene i januar 2020 trak 36.000 besøgende. Men tallene kan ikke ses uden deres kontekst og alene det, at messen var der, at der blev vist 548 herrekollektioner og 170 børnekollektioner, at der kom indkøbere og presse, ikke blot fra Italien, men fra det det meste af verden, må siges at være en succesrate sig selv – noget Raffaello Napoleone ad flere omgange udtrykte sin glæde og ydmyghed omkring.

Selve oplevelsen af messen, når man først var igennem tjek af coronapas og temperatur, var på mange måder den samme. Det glitrende tæppe af sølvtråde ved indgangen. De velklædte italienske mænd, der poserer over pladsen. De fyldte haller, hvor – især italienske brands – stod tæt under temaer som Fantastic Classic og Dynamic Attitude.

De danske brands, der ellers har haft en fremtrædende position på Pitti Uomo, særligt i kraft af det Revolver-drevne Scandinavian Manifesto denne gang, var ikke tilstede. Scandinavian Manifesto besluttede i sidste omgang – ligesom flere andre brands ­– at udskyde sin deltagelse til næste udgave til sommer. Det danske badetøjsmærke Marda, der også skulle have været en del af messen med deres badebukser produceret af brugte plastikflasker, måtte i sidste øjeblik trække sig, da de grundet Pittis opdaterede vaccinekrav, ikke havde de sidste fornødne stik til at deltage i messen.

Til juni, mere præcist den 14.-17. juni 2022, afholdes Pitti Uomos 102. udgave – planen er, at herremessen og børnemessen denne gang skal stå alene hver for sig, og skal man tro både messe og mange af de brands, der måtte springe over denne vinter, bliver det en langt stærkere omgang.