Skærpede krav til dokumentation af grøn markedsføring, øget kontrol og hårdere straffe. Dét er der behov for over for virksomheder, der pynter sig med grønne buzzwords for at fremstå mere grønne eller klimavenlige, mener Enhedslisten. Derfor kommer partiet nu – midt i finanslovsforhandlingerne – med et nyt udspil kaldet ‘Tid til opgør med greenwashing’.

Det er en regulær jungle for forbrugerne i dag at træffe grønne valg. Kød mærkes som klimavenligt og flyselskaber reklamerer for grønne flyrejser. Det er på tide, at vi tager kampen op mod greenwashing. Derfor foreslår vi en række initiativer, der skal styrke forbrugernes rettigheder og sikre, at virksomhederne stilles til ansvar for deres markedsføring,” siger Søren Egge Rasmussen, Enhedslistens klimaordfører.

Med udspillet vil Enhedslisten over fire år tilføre 66 millioner kroner til Forbrugerombudsmanden, Energistyrelsen og Fødevarestyrelsen, og en del af midlerne skal gå til, at en taskforce arbejder med at skærpe straffene over for virksomheder, som bliver dømt for greenwashing. Og det vil få betydning for modebranchen. Tidligere på året blev fem modeforhandlere anmeldt til Forbrugerombudsmanden for vildledende grøn markedsføring.

“I dag er der i praksis straffrihed for virksomheder, som lyver over for forbrugerne og pynter sig med lånte grønne fjer. Det gør mig helt ærligt harm. Det skal ikke kunne betale sig at snyde. Det er tydeligvis nødvendigt med mere kontrol og strengere sanktioner over for virksomhederne,” siger Søren Egge Rasmussen (Ø).

Forbrugerombudsmanden har tidligere meldt ud, at myndigheden ikke har tilstrækkeligt med ressourcer til at behandle det stigende antal sager, der er på området. Ud af de 66 millioner kroner, som udspillet samlet set koster, skal Forbrugerombudsmanden derfor tilføres syv millioner kroner ekstra årligt. Det svarer til ti årsværk.

“Forbrugerombudsmanden drukner i klagesager. Alene sidste år var der flere sager om greenwashing end de foregående fem år tilsammen. Men det er kun toppen af isbjerget. Derfor bør Forbrugerombudsmanden opgraderes, så forbrugerne reelt får en grøn vagthund,” siger Søren Egge Rasmussen (Ø).

S: Greenwashing er et problem

Måske lykkes det Enhedslisten at samle et flertal om udspillet. I oktober måned kom regeringens andet støtteparti SF med et lignende forslag om at give Forbrugerombudsmanden flere muskler. Og hos regeringspartiet selv vil klimaordfører Anne Paulin (S) ikke på forhånd afvise Enhedslistens forslag. Hun er i hvert fald “ikke i tvivl om”, at Socialdemokratiet kommer til at arbejde videre med, hvordan det bliver lettest muligt for forbrugerne at træffe de grønne valg.

“Greenwashing er et problem, og i takt med at flere danskere gerne vil gøre sit forbrug mere grønt, så er det problematisk, hvis man ikke kan stole på de grønne budskaber og mærkater, som virksomheder pryder sig med. Jeg synes, at Enhedslisten har nogle interessante ideer, og vi er også selv i Socialdemokratiet optagede af, hvordan det bliver lettere for forbrugerne at træffe de grønne valg,” siger hun.

DM&T: Vi vil have fælles EU-regler

Hos brancheorganisationen Dansk Mode & Textil arbejder de med at hjælpe deres medlemmer til mere korrekt og præcis grøn kommunikation og hilser derfor et øget fokus på området velkomment. Det fortæller CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck.

“Jeg undrer mig dog over timingen af forslaget, fordi vi venter på, at der kommer en initiativpakke fra EU, og den bliver netop designet med henblik på at gøre det nemmere for forbrugere at træffe et bæredygtigt valg i købssituationen,” siger hun og understreger vigtigheden af fælles regler på europæisk niveau.

“Vi vil gerne have EU-harmoniserede regler, fordi det er nemmere for både forbrugerne og virksomheder. Når man laver regler, så skal de gælde for alle på det europæiske marked – ikke kun for danske virksomheder,” siger Marie Busck.

Hun problematiserer desuden, at Forbrugerombudsmandens nuværende retningslinjer er for komplicerede.

“Hvis du giver de nuværende retningslinjer til en lille virksomhed, så er jeg ikke sikker på, at den vil have ressourcerne til at sætte sig ind i dem. Derfor kunne vi godt tænke os, at man opdaterede retningslinjerne. For én ting er, at man laver øget monitorering, men man skal også sørge for, at retningslinjerne er anvendelige og til at forstå,” siger hun.

Finanslovsforhandlingerne er gået ind i den afgørende fase, og der ventes af komme en ny finanslov i denne eller næste uge. Enhedslisten forventer, at udspillet finansieres af råderummet, altså overskuddet fra statens budget.

Enhedslistens udspil: Seks tiltag mod greenwashing

  1. Styrkelse af Forbrugerombudsmanden
  2. Strammere krav til klimaanprisninger og -kompensation i markedsføring
  3. National kontrolinstans og screening af klimakompensation
  4. Krav om klimaregnskab i virksomheders årsregnskab
  5. Task force skal kigge på skærpede sanktioner for greenwashing
  6. Offentlige klimadata og et offentligt klimamærke på fødevarer 

Hvad må man kalde det? 5 huskeregler til grøn markedsføring