Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

3 oplæg, du skal se til Copenhagen Fashion Summit

Når modebranchens eget klimatopmøde skydes igang i morgen, er det i den digitale udgave CFS+ og med et stort program. Fashion Forum guider dig til tre oplæg, vi ser særligt frem til.
Når modebranchens eget klimatopmøde skydes igang i morgen, er det i den digitale udgave CFS+ og med et stort program. Fashion Forum guider dig til tre oplæg, vi ser særligt frem til.

I morgen begynder den 12. udgave af Copenhagen Fashion Summit, og som vanligt indleder H.K.H. Kronprinsesse Mary som protektor for organisationen det to dage lange – og igen digitale – program med en åbningstale. Dette års tema er ‘Prosperity vs. growth’, og man må forstå, at konferencen vil undersøge spændet mellem velstand og vækst – er de to overhovedet afhængige af hinanden?

Copenhagen Fashion Summit er tidligere blevet kritiseret for at udelukke forskningsmiljøet, men dette års udgave byder på programpunkter med danske og internationale forskere. Blandt andre vil den britiske økologiske økonom og forsker Tim Jackson holde et oplæg om post-vækst-samfundet efter kapitalismen, og lektor, ph.d. Else Skjold vil optræde på den digitale scene med et casestudie i cirkulære forretningsmodeller.

Derudover beskæftiger flere af oplæggene sig med politisk regulering af industrien. For eksempel skal EU’s kommissær for miljø, hav og fiskeri tale om EU’s strategi for bæredygtige tekstiler, mens The Policy Hub, der arbejder for grøn lovgivning af modeindustrien, vil introducere emnet ‘Accelerating policy change’.

Det er et langt program, så hvis du ikke har tid til det hele, er der særligt tre interessante oplæg, du bør se.

1. En bæredygtig fremtid

Under overskriften ‘Future vs. foresight – Through what means can we thrive today in favour of tomorrow?’ diskuterer Kerry Murphy, stifter af The Fabricant, Maria McClay, direktør for Google Cloud, og Sekayi Mwila Fundafunda, landekoordinator i Fashion Revolution Zambia, hvordan det kan blive muligt, at vi både kan trives i dag, samtidig med at det er til fordel for i morgen.

Mange modevirksomheder arbejder med fremtidsscenarier for at kunne designe langsigtede strategier, der kan hjælpe til at nå og tilpasse branchemål, og dét vil kunne bruges i arbejdet med bæredygtighed, lyder det i teksten om oplægget.

Panelet vil diskutere, hvordan ledere skaber fremtidsscenarier for deres virksomheder, og hvilke interne og eksterne datakilder, der kan bruges og er nødvendige for at designe realistiske bæredygtighedsinitiativer.

Paneldebatten ‘Future vs. foresight – Through what means can we thrive today in favour of tomorrow?’ finder sted torsdag den 7. oktober klokken 12.10.

2. Grønne løsninger gjort store

Reduktion af overproduktion peges ofte på som et nøglehåndtag til at reducere drivhusgasudledninger, men de reducerede mængder forventes at resultere i højere priser for forbrugeren, mindre salg og en reduceret rentabilitet for virksomheder, lyder det i beskrivelsen af oplægget ‘Value vs. volume – How can scale be used as a force for good?’.

Panelet består af Kenya Wiley, professor ved Georgetown University og Fordham Law School, Nozipho Tshabalala, CEO i The Conversation Strategists, og Rozalina Petrova, medlem af kabinettet under EU-kommissæren for miljø, hav og fiskeri.

Sammen skal de tale om pre-order-produktion, leasing og andre forretningsmodeller, der giver mulighed for indtjening på allerede eksisterende produkter, og hvordan man kan udnytte velkendte opskaleringsprincipper til at fremskynde anvendelsen af nye teknologier.

Paneldebatten ‘Value vs. volume – How can scale be used as a force for good?’ finder sted torsdag den 7. oktober klokken 13.20.

3. Et cirkulært studie i Ganni

Torsdag eftermiddag vil et casestudie under navnet ‘Development vs. degrowth – Investing in circular business models’ blive udfoldet af et panel bestående af Andrea Baldo, CEO i Ganni, lektor, ph.d. Else Skjold, The Royal Danish Academy, og Stephanie Crespin, CEO i Reflaunt.

Casestudiet om investering i cirkulære forretningsmodeller vil komme ind på muligheder og udfordringer ved at omfavne videresalg, udforske fremtiden for modeforbrug og modebrands’ rolle i en cirkulær økonomi. Alt sammen med Ganni som eksempel.

Paneldebatten ‘Development vs. degrowth – Investing in circular business models’ finder sted torsdag den 7. oktober klokken 15.00.

Du kan læse hele programmet her.

Copenhagen Fashion Summit justerer tema: “Vi har en mulighed for at bruge dette øjeblik til at nulstille, genoverveje og lære”